onsdag 3 oktober 2012

När det kliar

Sedan bokmässan har jag liksom många andra mässbesökare längtat efter tid att sätta mig ner och skriva. Jag behöver få till slutet av historien, knyta ihop lösa trådar och helst komma på någonting banbrytande fantastiskt att belöna den med som orkat läsa ända till de sista sidorna. Efter det borde jag helst låta någon annan än Elin och lektören provläsa och tycka till. Om jag vågar. (Klart jag vågar! Skärp mig!)

Men även om bokmässan i allmänhet och alla möten med skrivande människor i synnerhet har inneburit en knuff i ryggen och en än större längtan efter att klara av det som så många andra redan gjort, finns det ytterligare en andemening i den där knuffen. Den är inte lika vänlig.

Det är inte det att jag drabbats av en självförtroende-dipp. Snarare handlar det om att all inspiration som jag tycker mig ha fått överröstar den där grundtanken, embryot, själva kärnan i vad jag vill berätta. Min ofärdiga, icke komplett ifyllda berättelse förmår inte riktigt tränga igenom ridån av färg och form och färdiga figurer som svischat förbi min syn de senaste dagarna. Likt ett konstant youtube-flöde av uppstyckade men ack så spektakulära uppvisningar i allsköns berättelsekonst, bränner det i min hjärna. Inspiration overload.

Förhoppningsvis släpper förlamningen snart. Känslan just nu är att jag måste läsa alla böcker jag införskaffat på mässan för att få dem ur skallen och kunna koncentrera mig på min egen berättelse. Det skulle ta mig exakt ett år att läsa dem, skojar inte.

Eventuellt går det lika bra med en långsam promenad med favoritmusiken i lurarna för att lugna ner pulsen och sedan slå sig till ro med Scrivener-dokumentet.

Jag tänker en kanna te också.

Då är jag snart hemma.

/Anna

5 kommentarer:

Vilse sa...

Musik och kanna te - absolut! Skriv, lura och skriv. Läsa gör man i de stunder när man inte kan skriva (som när pastavattnet ska koka upp eller möjligtvis på dass). Och angående att lämna manus till någon bortsett från Elin... Jaa... *ler* Jag finns här.

Kära Syster sa...

Det är så BRA att du finns, Hanna!

/A

Terése sa...

Du kan!

Jag fattar vad du menar med överhettning. Jag är fortfarande typ hög. Jag har inte skrivit annat än blogg sen jag skickade in mitt manus för en månad sen. Det är nästan så man tror att man tappat förmågan. Men den finns ju där såklart. Lycka till!

Kära Syster sa...

Tack Terése! Du har ju hunnit galet långt med att redan ha skickat till förlag, din pepp värmer! Känns extra segt att vara okoncentrerad när jag är så nära att bli färdig. Men endera dagen rasslar det nog till...

/A

Terése sa...

Det är du och sittfläsket som min mentor Amanda säger. Och det är så sant.

Man får se till att ha en skön stol helt enkelt, eller ta den där extra chokladbiten. Hjärnan behöver ju kolhydrater, gubevars!