torsdag 4 oktober 2012

Önskar att tiden kunde stå still en stund

Igår bestämde jag mig för att vara med på en crowdfunding-kurs och presentera min bokidé. För att man ska få delta och framför allt få ut någonting av kursen, måste man nämligen ha ett eget projekt att utgå ifrån, presentera och pitcha.

Eftersom mitt bokmanus är nästan klart och jag kan den storyn, verkar det logiskt att utnyttja den. Det kan också vara dags att börja testa den på folk jag inte känner (iiii!). Men jag tänker inte crowdfunda utgivningen av boken. Istället tänker jag pitcha en kort bi-historia.

Min berättelse börjar med att någon kommer till en ny plats (och alltså jag vet förstås vem personen är och vad hen heter, men vill inte gå närmare in på det här). Innan denne någon kommer dit har någonting hänt (och nu låter det som om jag inte har koll på vad jag vill berätta igen, men det har jag, det är bara storyn som är hemlig). Det är denna händelse innan själva huvudberättelsen jag tänkte fördjupa med genom att göra en slags – ta-daa – PRE-BOKVIDEO.

För att det är roligt att filma!

Det enda som oroar mig lite är att förlagen kanske ogillar att man gör sånt här innan man har fått ett eventuellt kontrakt. Är det någon där ute på internet som tycker att jag behöver varnas, så varna på nu.

Jag ska nämligen presentera det här nästa helg.

Det betyder att jag har exakt en vecka på mig att:
  • Skriva synopsis för bokvideon (eh... ja vad handlar den om egentligen?)
  • Filma en pitch (magsår av tanken på att vara framför kameran)
  • Ta fram moodboard-material (rätt säker på den biten, har redan ritat och samlat bilder)
  • Göra en budget (lätt som en plätt, ska bara göras)
  • Göra en kommunikationsplan (say whaaat?!)
  • Fundera på vem som är min målgrupp (alla som gillar sagor!)
  • samt öva på pitchen tusen gånger (det vill säga på tåget till Falun där kursen hålls)
Den viktigaste moodboard-ingrediensen
Helst ska allt vara super-duper-genomtänkt och proffsigt utfört också. Om jag skulle gissa hur lång tid det egentligen skulle krävas för att få fram det här materialet, som ju blir projektets huvudsakliga säljmaterial, skulle jag säga... ett halvår.

Jag får skarva lite.

Och just det:
Strumpan! Det här betyder förstås att jag behöver musik av dig pronto. I helgen gör vi inbrott i en studio och spelar in. Jag har skidmasker, ficklampor och kofot. Fixar du fika?

Tick-tack, tick-tack...

/Anna


8 kommentarer:

Vilse sa...

Iiiih, spännande! Jag är inte helt med på vad det skulle ge, förutom det uppenbara och åtråvärda: erfarenhet i att prata om sitt manus med okända - och det är jag helt för! Kör, kör, kör!

Vilse sa...

Jag menar, det gick ju superbra att pitcha för mig! Jag är såld på boken. Och jag ser fram emot filmen och filmmusiken. :D

Kära Syster sa...

Exakt, det är det jag tänker också. Övning ger färdighet och pratar man om storyn upptäcker man lättare de logiska luckorna. Är helt i gasen på att illustrera pitchen med bilder och sånt. Fortsättning följer såklart här.:)

/Anna

Sandra sa...

Tycker det låter urkul och önskar lycka till! :D

Kära Syster sa...

Tack Sandra! Jag öser på!

/Anna

Anneli Stålberg sa...

Det är ju en superidé! Hoppas att det kommer att gå riktigt bra.

Susanne B sa...

Men gud vad spännande! Kör hårt och lycka till. Kram /S

Kära Syster sa...

Anneli och Susanne: Ett översvallande tack! Himla kul att ni tror på idén!

/Anna