tisdag 2 oktober 2012

Bokmässan 2012 och 7 saker att tänka på till nästa år.

Jag har varit på mässor tidigare. Jag vet hur det går till i mässhallar, överallt står människor i sina montrar och vill demonstrera grejer, engagera köpare och göra affärer förklädda till en stunds trevligt snickelisnack och generöst bjuda-på-[insert:vad-nu-mässan-handlar-om]. Och jag gillar det!

När jag travar efter Fotografen på filmteknikmässa suger jag fascinerat åt mig av den nördiga atmosfären och stormtrivs fastän jag bara förstår ungefär hälften av vad som sägs.

När jag själv stod i mässmonter åt PourTe ett år var det alldeles fantastiskt att fånga upp en aldrig sinande ström mat-och dryckesintresserade besökare och presentera denna då alldeles nya dryck.

Jag tar det igen: Jag gillar mässor!

Bokmässan tog mig med storm, kan man säga. Att få glida omkring och heja på folk på måfå och snacka skit en stund här och en stund där PÅ ETT SPRÅK JAG FÖRSTÅR och I ÄMNEN JAG BEHÄRSKAR var precis så underbart som jag föreställt mig. Nästan överjordiskt.

Lillstrumpa och jag var kloka som inte planerade in mer än vi gjorde. Även om jag förstås i efterhand gärna hade stämt träff med fler och varit mer uppmärksam på vilka programpunkter jag borde bokat in, var det lyxigt att ta allt i sin egen takt. Vi gick som vi ville, följde våra infall och tipsen från twitter som strömmade in så snart det var dags för monterprogram. Nästa år kommer jag att vara ännu bättre förberedd och ännu effektivare. Men jag inser att det inte behöver betyda att det blir en bättre mässa för det.

Det allra bästa mötet, middagen med debutantbloggsläsaren Hanna och hennes syster Katrin blev höjdpunkten på helgen. Under fredagen snubblade Lillstrumpa och jag in på det ena välordnade monterprogrammet efter det andra och den perfekta första-mässdagen avslutades med en middag som aldrig förevigades med ett bildbevis. Vi kände inte varandra sedan tidigare, men från det att vi möttes utanför mässan pratade vi oavbrutet under varenda minut vi sågs, alla fyra. Fokus låg eventuellt på våra respektive bokprojekt, Hannas och min gemensamma nämnare, men med minst sagt kreativa systrar vid bordet blev det prat om allt som rör skapande och kreativitet. Det hela var så mäktigt att en bild aldrig hade gjort mötet det minsta rättvisa. Istället har har det gett mig en massa energi som jag lagrar i mitt hjärta och som jag tror kommer stanna kvar på ett mycket kraftfullare vis än ett bloggat fotografi.

I det stora hela borde jag kanske ha varit flitigare med kameran. Ett av de mer otippade mötena var med Peter Bergting (när vi råkade stalka honom i Dalslands monter). Han hamnade i alla fall på bild med sina underbara illustrationer.


Sedan knäppte jag en del kort vid monterprogrammen, mest för att själv komma ihåg vilka vi lyssnat på.

Sara Kadefors
Mark Levengood
Simona Ahrnstedt
Malin Persson Giolito 
Manne Fagerlind och Sofia Hallberg
Lite ledsen är jag över att jag aldrig förevigade mötet med mannen bakom den spännande boken Cirkoli, Patrik Stigsson eller mitt snabba hej med Amanda Hellberg. Ännu mer grämer jag mig att jag inte ens han inhandla en signerad bok från den sistnämnda. Men det är bara bevis på att man inte kan hinna med allt och ändå ha en fantastisk mässupplevelse.

Vi testade att hänga på Park, förstås. Det var trångt. Pernilla Alm raggade upp en fotograf som förevigade besöket i alla fall. Vi kan kalla bilden Kära Syster möter tre välklädda och snygga författare. Vi hittade en något luftigare bar att sitta och prata på kvällen därpå.


Äntligen ÄNTLIGEN träffade jag Fridas Författardrömmar-Frida. Lite som att träffa en gammal vän efter mycket kontakt på både blogg och mail. Det blev en mycket trevlig och lång lunch där vi pratade en del om förlag och sådant som den här författardrömmaren är nyfiken på hur det egentligen fungerar.


Känner att det här inlägget har ballat ur nu. Avlutar med avdelningen saker-man-inte-trodde-att-man-skulle-hitta-på-bokmässegolvet: En flygel att spela på och bjud-cupcakes. Båda i miniformat. Båda fick Lillstrumpa att gå igång på det här med bokmässa.

Stämmer den verkligen?
Magnolia-bakverk hos Printz Publishing
Erfarenheter jag tar med mig till nästa år:
1. Jag ska gå på mässan på torsdagen.
2. Jag ska gå på mässan på söndagen.
3. Jag ska nödvändigtvis inte gå på mässa på lördagen.
4. Jag ska stämma träff med en bunt bloggare och andra skrivande människor jag upptäckte alldeles för sent i år.
5. Jag ska se till att träffa alla författare som intresserar mig och ta bilder på dem och kräva signerade böcker och stalka dem alldeles ohämmat på grund av att det är kul.
6. Jag ska ha ett eget bokmanus färdigt. I och för sig misstänker jag att just den här punkten inte automatiskt innebär en förbättring av mässan, det kan lika gärna stjälpa. Men ändå. Jag kommer att ha det.
7. Jag ska INTE bo på vandrarhem. Man behöver en rogivande oas att vila upp sig på under så många intensiva dagar och vandrarhem är tyvärr inte platsen för det.

Tack för i år Bokmässan! Det gör vi om.

/Anna

7 kommentarer:

Susanne B sa...

Åh så roligt det är att läsa bokmässeinlägg! Och så roligt det var att ses - igen. Kram!

Kära Syster sa...

Eller hur?! Alla har samma bilder, men ack så olika berättelse kring evenemanget. Kram!

/Anna

Anneli Stålberg sa...

Visst var det en surrealistisk och helt underbar upplevelse. Oasen man behöver har jag skrivit om på min blogg redan. Hoppas att vi kan ses både där och på bokmässan nästa år.

Kära Syster sa...

Exakt Anneli! Vi ses här och där, tycker jag med:)

/Anna

Terése sa...

Det var ju synd att vi missade varandra i år. Men som sagt... EPISKT ska det bli nästa år (och jag som trodde att det här var nåt jag skulle göra en gång)

Jag rekommenderar Opalen för att återhämta sig på natten. Tyst trots att det var fullbelagt. Ingen nämnvärd kö till frullen. Sköna sängar. Lagom promenadvastånd. Vi tog familjerum - gott om plats för väskor och annat man vill slänga på golvet.

Å va faaschiken, de där små magnoliamuffarna missade jag...

Vilse sa...

*rörd* Inget foto kan göra fredagskvällen rättvisa. Njuter lite fortfarande av allt som sades och skrattades.

Kära Syster sa...

Terése: Årets mässa var bara uppvärmning, gissar jag...:) Bra hotelltips! Hittade aningen bättre pris på Mornington, så det fick det bli (japp, bokat och klart). Även om jag misstänker att Opalen är snäppet tystare...

Vilse: Inser att jag glömde länka, sorry. Och nej det kan inte sägas nog: det var överjordiskt.

/Anna