måndag 13 augusti 2012

Dramaturgi för dummies

Nej, det är nog inte riktigt vad Amanda Hellberg menar med det här inlägget där hon förenklar dramaturgins grunder på några få meningar, men det är vansinnigt bra sammanfattat.

Nu ska jag bara försöka klura ut hur i hela världen man vet vilket sidnummer man är på i Scrivener (när man är någonstans mitt i). Varje avsnitt är en separat mapp och inom den mappen syns det inte hur många sidor avsnittet i fråga innehåller. Eller?

Ah... Jag kallar det Dagens Uppdrag.

/Anna

2 kommentarer:

FRIDA sa...

Alltså, det där scrivener verkar fasligt svårt. Jag håller mig till words så länge det bara går...


kram Frida

Kära Syster sa...

Nejnejnej! Inte svårt alls! Överhuvudtaget! Det här är en yttepyttedetalj i sammanhanget. Det är svinlätt att ta reda på hur många sidor hela projektet är på, men eftersom det är fiffigt uppdelat i del-filer med lätt åtkomst och överblick (det där har du säkert redan sett hur det ser ut) är inte poängen att man kollar sida för sida som i word. Ojojoj, blev visst lite upprörd nu. Men Scrivener är verkligen det bästa som hänt mitt yrvädersförfattande. Jag bjuder dig på en kopp fika på bokmässan så jag får övertala dig!

Kram!
/A