tisdag 14 oktober 2014

Gör rätt från början

Sak jag tänker på idag: gör rätt från början. Så fort man gör en sak börjar kroppen att programmera sig, så att den kan göra likadant nästa gång. Smart kropp ju! Fast om man gör som jag till exempel gör just nu, skriver hastigt och lustigt med fingrarna överallt på tangentbordet så att jag får stryka var tredje ord och börja om, funkar det inte så bra. Inte heller när jag övar in ett nytt pianostycke lite för fort, spelar samma fel tre gånger i rad och sedan har världens jobb att lära om. Eller som den stackars kören jag leder, där jag tydligen inte har så mycket tålamod utan lär ut saker för snabbt så att det efter ett halvår (pinsamt körledaren) uppdagas att en av stämmorna sjunger alldeles åt skogen fel. Hade tagit fem minuter extra att repa in från början. Kommer att ta åtskilligt med tid några rep framöver.

Så idag: Började öva in ett preludium av Bach. Spelade  a p a l å n g s am t , en hand i taget. Funkade det? Tja, vi får se om fem veckor, då jag beräknar att vara klar med de första fyra raderna. En takt i taget.

Mvh,
otålig

/Elin

1 kommentar:

Kära Syster sa...

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!

Men då kanske det är läge att påtala det fel jag hörde i den a n d r a kören men tänkte att det väl reder sig alternativt att jag säkert misstar mig för då skulle ju körledaren reagera?

Ah well, en sak i taget. Jag är imponerad.

/A