måndag 2 juni 2014

Om inspiration

Det blev inte mycket sömn i natt på grund av full av energi och solsting efter arbetspasset på bygget i går (hej sommar och grattis på första juni i efterskott!) och därefter upp tidigt i morse för att åka från Ludvika vid fem för att folk vi åkte med skulle hinna till jobbet i Stockholm klockan åtta. (Och just det, anledningen till samåkandet var att vår bil gått sönder och inväntar verkstadsdom, men det är en annan historia.) Vimmelkantig att trötthet har jag ändå varit rätt produktiv. Först till fotostudion och ett gäng ordentliga timmar med ekonomin där och sedan till filmstudion för att göra färdigt skissen till inspelningsschemat. Tog också sin rediga tid. Men så passar man även på att lära känna varandra lite bättre och även om man pratar om allt mellan himmel och jord även på en filmarbetaplats, landar det mest kring ämnet "film". Hittills har filmens regissör mest slängt sig med referenser som "Idioten", "Nyfiken Gul" och annat jag vet att man kollar på och inspireras av på filmskolorna. Det tycker jag är roligt för själv har jag aldrig gått på filmskola och har således inte sett nämnda filmer. Filmen vi gör nu kommer att bli "nästan dokumentär" och regissören satsar mer på "äkta skådespeleri" än att ljuset ska vara perfekt. Låter hemskt intressant och det ska bli spännande att se honom "in action". Idag berättade han till min stora glädje att han kollat en hel del på romantiska komedier från 80- och 90-talet den senaste tiden eftersom filmen ju ska bli en kärlekshistoria. Där tyckte han att han hade många knep att hämta när det kommer till att få med sig tittaren. Och jag tror verkligen på korsbefruktning mellan genrer! Jag tror att det är så man hittar sin egen ton och jag tror att det är så man uppfinner nya, intressanta hjul. Och när regissören konstaterade att "för att kunna bryta mot regler måste man känna till dem" kände jag mig som hemma.

Nu är jag verkligen hemma. Nerbäddad och redo att ta igen nattsömn. Sov gott världen!


/Anna

2 kommentarer:

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Åh, det låter jätteroligt alltihop! Hoppas ändå att du hinner få lite andningspauser emellanåt. Jag vet tyvärr alltför mycket om det där med att ha två roliga jobb samtidigt...

/L

Kära Syster sa...

Tack Liv, jag försöker verkligen tänka efter på vad som ska prioriteras, men visst är det en balansgång.

/A