lördag 7 juni 2014

När man skriver musik sent på kvällen

Graden av nöjdhet just nu: ganska hög! Jag har trixat med en låt fram och tillbaka sedan i våras, text och melodi är nästan klara men jag har inte hittat soundet. Ni vet, karaktären på låten, om den är kall eller varm eller grön eller vass eller whatnot. Sista tiden har det stått mellan bestämd men dämpad 4/4-takt eller mjukt 2/4-bluegrassgung. Och idag slog det mig: BÅDE OCH! Genialiteten i det alltså, om det bara funnes ett Nobelpris i musik. De kanske instiftar det nu.

Okej, jag kanske överdriver. Jag ska bara känna såhär lite till, sen ska jag gå och lägga mig.

/Elin

1 kommentar:

Vilse sa...

Ja! Ett sånt nobelpris borde verkligen finnas! Jag gjorde exakt samma grej förra veckan med mitt kapitel 15 som var det sista på listan att fixa. "Hur ska jag få med både det som händer här och det det som händer där?" Och sen kom jag på det - dela avsnittet i två scener o ha med Båda perspektiven!

Älskar när såna uppenbara grejer bara ger sig och man känner sig som ett geni.