tisdag 15 oktober 2013

Om en bokcirkelafton

Det var nog i maj som vi sågs, fem ganska random personer, för att prata om en bok. Författaren till boken önskade uttryckligen att få chatta med oss i bokcirkeln och det var otroligt givande.

Vi bestämde där och då att vi skulle ha bokcirkel fler gånger.
Jag fick äran att välja nästa läsning. Det blev en bok som kom i våras och som jag blev väldigt nyfiken på efter att ha sett finfina recensioner av den. En bok som jag också visste att jag nog inte skulle ta mig för att läsa på egen hand: Gul Utanpå av Patrik Lundberg.

Sommaren gick, hösten kom. Ett datum sattes för nämnda bokcirkelafton.
Det blev bokmässa.
Och vem blev jag presenterad för mitt i natten på Park om inte Patrik Lundberg, författaren (tack Pernilla!).
Eventuellt var det första jag sa: "Jag ska bokcirkla din bok!" och han blev som tur var himla glad. Så jag introducerade idén om att han kunde medverka, liksom författaren av förra boken gjorde. Han tyckte det var en svinbra idé!


Igår åt vi soppa hemma hos Sandra och lagom till tekopparna var fyllda ringde vi upp Patrik på Skype. Och så pratade vi i över en timme om Gul Utanpå. Om identitet och uppväxt. Om rötter och framtid. Om skrivprocess och om hur man balanserar mellan ämnen när man skriver så självutlämnande.


Gul Utanpå är en tät berättelse som utspelar sig under det halvår som Patrik bodde i Korea i jakt på sin biologiska familj. Den är rak, personlig och fylld av känslor utan att bli det minsta ångestladdad. Fast nu ska det här inte vara en recension av boken, det är ju en sammanfattning av bokcirkeln. Med det sagt: Läs hörni! Allihop! Det går på ett kick och när man vänder sista sidan är det som att man fått en ny kompis. Skaffa klassuppsättningar alla gymnasielärare i svenska! Dra ihop era kompisgäng och lajva bokcirkel! Och glöm för sjutton inte att kontakta författaren och berätta om era förehavanden. Det kan nämligen hända att han kommer på besök.

Tack för att du tog dig tid att kika in hos oss, Patrik!

/Anna

5 kommentarer:

Sandra sa...

Är fortfarande lite hög på gårdagskvällen ...

Kära Syster sa...

Yes! Hög är ordet!

/A

Vilse sa...

Så häftigt!! Bokcirkel med författaren, lyx och spänning. Vaknade faktiskt till en bild av bokcirkeln på facebook, taget av författaren själv. Var nog första gången jag såg ditt ansikte där, Anna. =)

Kära Syster sa...

Jasså var det där den hamnade:) Kul! Vi inledde liksom hela cirkeln med att ta kort på varandra. Himla normalt.

/A

Villeosagamamman sa...

Ok, sen att kommentera som alltid men måste ändå eftersom det kändes som en liten försynt hint till mig där med "alla gymnasielärare i svenska". Måste nog ta å läsa!