onsdag 31 juli 2013

Läst på semestern: Fallvatten

Nästan så snart planerna på en tur genom norrland var igång, bestämde jag mig för att det äntligen var dags att läsa Mikael Niemis "Fallvatten". Jag köpte den på bokmässan, fick den signerad och sedan dess har den inväntat sin tur.

Bättre tajming kunde den boken inte få. Stundtals var det rent av magiskt hur platser som susade förbi utanför bilen samtidigt förekom i ett sammanhang i boken. (Japp, jag har övat in förmågan att läsa i bilen utan att bli åksjuk. Är mycket nöjd över den bedriften.) Dammarna längs Luleälv fick en innebörd och ett liv som ingen 3D kunde gjort bättre.

Mina medresenärer fick stå ut med ett och annat högläst stycke. När jag försökte lätta på trycket när de gällde de fantastiska karaktärerna i boken tyckte de nog att jag gick för långt. Men Niemi gestaltar ju så rackarns bra!

Känner nu stort behov av att läsa allt han skrivit.

I brist på kamera (telefon) återanvänder jag bilden från i höstas.
/Anna

Inga kommentarer: