onsdag 19 juni 2013

Typografifeber

Hur en bok känns och ser ut är lika viktigt för mig som att en film utnyttjar tittarens alla sinnen för att berätta sin historia. Nu när kapitlena har fått en mer omsorgsfull rubricering, är det logiskt att de vaga idéer jag haft kring typografi tar en tydligare form.

Allt hör ihop för mig: Titeln på boken bestämmer fokus på berättelsen. Fokus på berättelsen bestämmer formen på språket. Formen på språket bestämmer avsnittens uppdelning och kapitlenas omfång vilket i sin tur bestämmer kapitelrubriker vilka i sin tur bestämmer typsnitt och grafiska utsmyckningar vilka i sin tur färgar fokus på berättelsen och faktiskt titeln på boken. På ett ungefär.

Det är inte lätt att veta var man ska börja, men att saker och ting hänger samman kan man vara säker på. I alla fall i mitt fall. För nu när jag dagdrömmer om grafisk struktur och art deco-inspirerade typsnitt, känns det som att jag får ännu bättre grepp om hur boken ska skrivas. Och ju mer jag skriver desto fler visuella delar faller på plats.

Bästa inspirationen i hur man berättar för alla sinnen kommer för övrigt från dessa herrar:



/Anna

2 kommentarer:

Vilse sa...

Klart det hänger ihop! Jag blev jätteinspirerad av att läsa det här och även ditt inlägg om titlar. Det går liksom hand i hand. Håller med dig om att en titel med bara ett ord är snitsigt och att såna där nya moderna titlarna som är en hel fras känns coola.

Art deco känns rätt för Urmakaren. Jepp.

Jag skärskådar mina egna titlar. Har kommit fram till att jag har en förkärlek för att framhäva platsen i titeln. Minst sagt. Intressant eftersom jag skriver mer karaktärsbaserat än något annat. Hatar miljöbeskrivningar.

Vilse sa...

För övrigt har jag tusen idéer när det kommer till grafisk design, men det är liksom inte så stor mening att rota i det för mycket innan de där andra som ska ha ett ord med i spelet uppenbarat sig.

Men det är viktigt. Det ökar känslan och det säljer. Övertygad om det.