tisdag 12 februari 2013

Dumma dumma kardemumma

Spänningen är oliiiglig, men visst. Det bidde semmelbullar. De kommer inte att smaka någonting eftersom det klassiska receptet saknar en synnerligen viktig detalj, men snygga blev de i alla fall.


Behöver jag säga att jag för säkerhets skull gjort ett tillägg i min receptbok, till nästa gång? Just det, never again att jag lägger tid på smaklösa bullar. Och om någon mer råkar befinna sig i samma beklämmande situation som jag, lovar Strumpan att man kan addera smakingredienser till mandelmassesmeten. Där fick de så de teg, semmelbullarna!


/Anna

4 kommentarer:

Vilse sa...

Men vad lustigt, jag gjorde samma grej! Jag brukar köra på mitt vanliga bullrecept när jag bakar semlor men nu så tänkte jag att järnspikar, Elin har rätt, jag kör på sju sorters kakor. Men när degen hade jäst en första gång och jag kom ner för att baka ut dem, då kom jag på det. Degen var inte prickig och luktade inte som den skulle, så i med kardemumma och sen baka ut.

Jag tyckte receptet i övrigt var kalas. Elin har rätt i att man vill ha dem lite tyngre, men sen var de ju lagom fluffiga ändå. Vi proppade oss fulla, lillasystern och jag och hela drösen barn, medan lillasystern tog galna foton på mig.

Hoppas verkligen att det funkade med kardemumman i mandelmassan för er!

Kära Syster sa...

Oh, no, vilket spektakel! *drar en kudde över huvudet och gömmer mig tills nästa fettisdag*

/E

Vilse sa...

Göm dig inte för min skull! Det var de godaste hembakta semlorna jag ätit! Bara man kommer ihåg den lilla kryddan så... Jag vet de som äter sin semla utan kardemumma helt med flit. *himlar med ögonen* Antagligen därför alla bakverks moder utelämnat det i receptet. Antagligen stockholmare, eller vad tror ni?

Kära Syster sa...

Hahaha, det här är ju bara för roligt! Men som framgår vågade jag mig inte på att vara sådär crazy och göra degen prickig i efterhand (för jag kom på att kardemumman saknades EXAKT efter första jäsningen när jag skulle baka ut degen!!! Hur sjukt?!). Kardemumma gör sig ändå bäst när den fått komma in i ugnsvärmen en sväng. Det funkade att ha den i mandelmassan, men det blir bra mycket bättre nästa gång (nästa år?) när den liksom är runt omkring hela bullen.

/A