torsdag 8 november 2012

Jag är snäll, duktig och väldigt trevlig också

Härmed förklarar jag alla positiva egenskapsord (eller adjektiv, som vi säger i branschen) som under allt för lång tid nerkletats av ironi, negativism och allmän underskattning för återupprättade. Jag orkar inte påpeka att jag inte är snäll längre. Jag orkar inte hävda att jag inte är duktig. Jag orkar inte hitta synonymer för sådant som är trevligt. Jag orkar inte bortförklara min snällhet, duktighet och trevlighet som en börda som lagts på mig under uppfostran bara för att jag är kvinna. So what, liksom? Det gör inte egenskaperna sämre.


Om ni ursäktar så ska jag gå och dansa över en äng, klappa ett rådjur och tindra med ögonen med huvudet på sned ett tag.

/Anna

10 kommentarer:

Vilse sa...

Hear, hear! Snygg är du med, inget snack om saken.

Hulda&Doris sa...

heja!

Kära Syster sa...

Vilse: *rodnar*

Hulda&Doris: Tackar!

/A

Susanne B sa...

Helt rätt!

Kära Syster sa...

Susanne: Right?!

/A

Terése sa...

Hej georgeous!

Och sabla snygga skor.

Ps. Jag är också snäll och duktig och förbannat trevlig. Ibland VILL JAG SPY på mig själv för att jag är det, men jag jobbar ju med service. Det finns i mitt blod, har alltid funnits. Jag vill alltid hjälpa turister och gamlingar och små vilsna barn och kunder fastän det är i en butik där jag inte ens jobbar.

Terése sa...

Äh, hur stavas gååårdjös på ängelska egentligen...

Kära Syster sa...

Terése: Exakt så är det! Jag ÄR service, kan inte vara något annat. Så kanske är det inte helt och hållet uppfostran, kvinnlighet etc, kanske är det en stor del nedärvd personlighet också. Och den sidan har jag fått från min pappa, sådetså. Ska från och med nu hedra honom genom att aldrig mer skämmas över service-sidan i mig. Tack!

(Och de där skorna fick ett eget inlägg inför bokmässan. Skithöga klackar, vill jag minnas att rubriken lyder...)

/A

Terése sa...

Just det. Vi är KICKASS-servicebruttor! En slags superhjälte. Japp!

Och jag vill minnas att jag kommenterade dem då... snyggskorna.

Kära Syster sa...

Terése: Jaaajustja! Jag fick för mig att vi lärde känna varandra EFTER bokmässan. Mendåså.

/A