onsdag 5 september 2012

Låtskrivarmånad: Lillstrumpa talar ut

Nej men hörni, hur gick det här egentligen? (Med att skriva en låt om dagen i en månad, alltså.)

Jo... ehh...

Okej. Jag började starkt och inspirerat, första låten halkade ut under en tågresa på en timma. Yes, tänkte jag, man är väl född låtskrivare. Bara att börja spela in och skicka demos till närmsta skivbolag! Nästa dag... lite kämpigare. Sedan fortsatte det. Ofta satt jag klockan elva, halv tolv på kvällen och skrev med den enda motivationen att jag var tvungen att bli klar (note to self:  deadline = bra) innan tolvslaget. Jag levererade till och med med föräldrar på besök, i en etta på 26 kvadrat under tre dagar.

Sen åkte jag till Gotland... och fortsatte skriva. Det hackade lite här och var, någon gång skickade jag klockan två på natten och någon gång fuskade jag och skrev bara en vers, utan refräng (man kan ju alltid hävda att den är instrumental).

Kom hem från semester, började flyttpacka, och där... rann all motivation iväg. Bland alla flyttkartonger, avtal, blanketter, skurtrasor och snabbmat fanns det helt enkelt ingen plats. Jag satte mig med penna och papper och det hände absolut ingenting (en av de sista låtarna jag skrev börjar "Tom i bollen, har tappat kontrollen..." Fint rim va?).

Så man kan säga att jag föll på målsnöret, med en sisådär fyra dagar kvar. Men vet ni vad? Jag förlåter mig själv. Nu har jag börjat skolan, spelar och sjunger på heltid, och är sjukt motiverad att ta tag i det jag skrev under den här tiden. Det mesta är trams och ovärt att spela upp, men några låtar är jag faktiskt nöjd med. Dem jobbar jag vidare med och vet ni vad mer? Jag har en spelning bokad, i Stockholm. Så ni får komma och höra! Mer info kommer snart. Man vill ju vara lite hemlig, bygga lite förväntan. Stoppa mig om ni dör av nyfikenhet.

Så:

Sammanfattning låtskrivarmånad: Bra grej, kan göra igen, min insats: 3,5 av 5.
Motivation efter låtskrivarmånad: 5 av 5, lätt! Nu ska här skapas.

Vad blir ni motiverade av?

/Elin

2 kommentarer:

Susanne B sa...

Bra jobbat tycker jag :-) Vad roligt med spelning. Hoppas kunna komma!

Kära Syster sa...

Dig, Strumpan! Jag blir sjukt motiverad av dig.

/A