söndag 19 augusti 2012

Kick-Ass (2010)

I natt drömde jag om barn som slogs, tror jag. Jag minns inte riktigt nu, men jag vet att jag vaknade och liksom "vad i hela världen kom det där ifrån?" innan jag kom på att jag såg Kick-Ass i går. Och Kick-Ass handlar om kids som blir superhjältar.

Det är en briljant idé. Alla som inte drömt om att vara superhjälte sträcker upp handen, liksom.

Superhjältarna i Kick-Ass har inga superkrafter och vår huvudperson åker på sjukligt mycket stryk. Premissen att allt är på riktigt gör Kick-Ass till den otäckaste superhjältefilmen jag har sett. Det är såklart något som  regissör och producent (och självklart skaparen av originalet) har tagit fasta på och i filmmått räknat sprutar det orealistiskt mycket blod. Fast jag kan mycket väl föreställa mig att det är exakt så mycket blod som skulle flyta om samma slagsmål/tortyr/mord inträffade i verkligheten.


Gillar man superhjältecomicsfilmatiseringar, gillar man absolut Kick-Ass som på ett sätt är den utlimata superhjätefilmen. Den som kräks av över- och underhållningsvåld kan man stå över.

/Anna

2 kommentarer:

Perny sa...

Kick ass är verkligen en av de filmer vi har som jag blev glatt överraskad över. Den är brutal men ändå ironiskt komisk. Jag gillar den riktigt mycket. Har dock vänner som avskyr den.

Kära Syster sa...

Ironin! Glömde det, den är fantastisk även på det sättet.Tack för inlägg!

/A