tisdag 1 september 2015

Grattis på första september, nu är det höst!

Det är inte klokt att man vaknar den första höstdagen av regn mot fönsterrutan och får klä sig i dubbla lager upptill och strumpor i skorna för första gången sedan semestern. Fint av september ändå.

Sedan sist har jag funderat mycket över hur i hela världen det ska bli en bok av det där klottret som Urmakaren består av för närvarande. Klotter och 8 tidigare versioner, vill säga. Till exempel blev det mer funderande än ord skrivna under skrivarhelgen i Göteborg som Strumpan och jag var på. Fler koppar te och prat än kapitel lagda till dokumentet. Dock gjorde jag någonting superviktigt och det var att lägga in samtliga anteckningar jag gjort kring till exempel plot och karaktärsutveckling under det senaste året, till sina ungefärliga rätta platser i dokumentet och vips har jag översikt.

Jag har även blivit medbjuden att jobba under bokmässan, i år representerar jag ett annat förlag än jag brukar och mer om saken törs jag säga när det hela känns mer officiellt.

Som Lillstrumpan inflikade häromsistens, håller vi på med ännu en bokvideo. Detta projekt känns extra kul eftersom det är första gången Strumpan komponerar musik till något som Fotografen och jag producerat! Bokvideon är till en serie noveller kring en och samma karaktär som min gamla bästis Elin Eldestrand skrivit och som ges ut på Hoi förlag. Tre finns redan utgivna och tre till kommer ut under hösten, ser mycket fram emot att visa resultatet, vi har gått längre än någonsin i bokvideomakeriet...

Och så har jag blivit refuserad. Två gånger.
I våras gick jag skräckskrivarkurs och det hela slutade med att jag skrev en novell på tema "vinter" som jag skickade till två olika amerikanska antologier, fint översatta till engelska. Någon gång i somras fick jag avslag från den första och i går kväll kom ett trevligt mail med refusering nummer två. Jag tackade för trevligt svar och passade på att be om feedback. En enkel fråga: baserade de möjligtvis sitt val på ämne, språk eller någonting annat? Svaret kom snabbt: "Your story was under consideration until final round, but it just didn´t fit together with the rest I picked. I loved the plot and your writing voice, though, so please submit in the future."

Sedär, version 9. Jag kan nog ta mig an dig trots allt. Jag kan skriva, jag är inte rädd.

/Anna

8 kommentarer:

Vilse sa...

Åh, vad jag ser fram emot bokvideon av Mäster-Bokvideo-makarna! Och jag hoppas att hösten, regnet och mörkret bär med sig mycket skrivande, både här och där. Version 9 vill komma till liv!

Kära Syster sa...

Vilse: Mmmm, nu börjar jag vakna känner jag!

/A

Skriviver sa...

SÅKLART du kan skriva! Det bevisar du ju här om inte annat. Det är bara att blunda och andas djupt och sätta igång! Och sedan fortsätta, förstås. Alltså, kom igen! Det finns få manus in making som jag är så nyfiken på som Urmakaren. Du MÅSTE bli färdig! JAG VILL LÄSA!!!

/Linda

Kära Syster sa...

Alltså Linda. TACK! Oj vilken energi du ger!

/A

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Wow, vilken fantastiskt positiv refusering! Och så modig du var som frågade efter feedback! Cred!

Och ja, jag kan bara instämma med Linda. Jag ser väldigt mycket fram emot att få läsa Urmakaren. HEJA HEJA HEJA!

/Liv

Anonym sa...

Här i Sörvik har vi också väntat på Urmakaren i några år. Klart du får ihop den. Den kommer att bli toppen!! Heja heja, dont give up! /KarinS

Vilse sa...

Den är så värd all väntan. Urmakaren.

Kära Syster sa...

Liv: TACK! Att fråga efter feedback har jag lärt mig på jobbet, det gör vi alltid när vi förlorar en offert, så jag tänkte "varför inte..."

Karin: Oj, vad jag ser fram emot att ni får läsa! (Plus livrädd, men den dagen, den sorgen...) Tack för pepp!

Vilse: AAAHHHHHHHH! Ja det är han nog.:)

/A