tisdag 13 januari 2015

I sista sekund

Bara en enda kväll hittills på det här året har jag varit på väg att gå och lägga mig och insett att jag GLÖMT SKRIVA NÅT PÅ URMAKAREN. Genast studsat bort och väckt upp datorn (som naturligtvis håller på det där med skönhetssömn) med förvissningen om att "ett ord räcker".

Har jag skrivit bara ett enda ord? Nix. Minst en mening, vanligtvis ett stycke, ett komplett resonemang. När jag väl öppnar dokumentet rasslar det till. Men det är alltid sent. Jag har egentligen när som helst under dagen på mig att skriva de där raderna. "När som helst" blir alltid strax innan läggdags.

Så nu, med nån ödessymfoni på Spotify och ljummet ingefära-och-citron-vatten bredvid datorn, kavlar jag upp ärmarna.

Än är det inte försent.

/Anna

6 kommentarer:

L sa...

Sent ska syndaren vakna! Men är det inte så att man oftast presterar som bäst när man egentligen inte är beredd på det? Man hinner liksom inte blockera sig själv.

Kära Syster sa...

L: Det ligger naturligtvis någonting i det. Det är bara så frustrerande. :)

/A

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Men du gjorde det! Heja! Det är ju det som är det fina med att göra deadlines åt sig själv, eller som ditt fantastiska nyårslöfte. Att det finns en punkt när man måste, för att annars blir det för sent. Annars är det så lätt att det där "lite senare" bara flyttas fram och flyttas fram utan att man ens märker det.

Jag tror förresten att det där med lite varje dag är helt rätt! På så vis kommer man ju aldrig helt bort från manuset, även om det inte blir mer än en mening vissa gånger. När jag får börja skriva igen (längtar!) ska jag försöka göra likadant som du.

/Liv

Kära Syster sa...

Liv: Exakt, det var just det där med "lite senare" som blev flera veckor, månader i vissa fall. Det är en helt lagom snäll sporre att ha "ett ord om dagen" som mål, rekommenderar! För övrigt längtar jag också efter att du får börja skriva igen.

/A

Lugn. Det ordnar sig. sa...

:-)

Vilse sa...

Ett ord om dagen - låter som titeln på en bästsäljande skrivarinspirerande bok!

Jag skrev också igårkväll och kom igång på riktigt. Fick till det så att jag log istället för suckade. Hjärnan vaknade faktiskt så mycket att jag till och med fick tända lampan en lång efter läggning och plocka fram datorn för att få ner de där orden som äntligen ställt sig på led för att de inte skulle rymma i sömnen.

Vad säger du? Ska vi satsa på fortsatt flit och flyt fram tills den där helgen i feb? Ja? Ja!