torsdag 23 oktober 2014

Skräck-research

När Hallwylska Museet annonserade att de skulle ha pressvisning för sin nya utställning, kunde jag inte låta bli att maila och fråga om jag fick komma trots att jag inte jobbar med press. Det fick jag!

Deras nya utställning handlar om "det ockulta sekelskiftet 1900" vilket ju är exakt vad jag sneglar mot nu när jag går på djupet med det övernaturliga inslagen i Urmakaren. Så det var o e r h ö r t fascinerande att höra till exempel om uppfinningar som andetelefonen, en uppfinning som Tomas Edison sägs ha arbetat med (trots att det förstås saknas bevis för detta, liksom det gör för många av de idéer som presenteras i utställningen). Mer än något annat kan man väl säga att det är en utställning i hur man föreställde sig att världen fungerade under sekelskiftet och därtill vilka (mer eller mindre) vetenskapliga metoder man använde för att få svar på sina frågor. P r e c i s det finger-mot-paragrafen jag behövde för att få en ingång till varför det går som det går för Urmakaren.

Under vandringen väcks frågorna kring andar, varulvar och Dracula till liv i skenet av en sekelskiftesmodernitet: elektriskt ljus. Men där finns ingen enkel, dramaturgiskt tillrättalagd upplösning. Och man kommer på sig med att fundera över om kalldraget man känner längs benen hör till utställningen eller om det är en kvarleva liksom palatsets vindlande gångar och knarrande golv.




Nu känner jag lite att det finns massor av gammal litteratur att sätta huggtänderna i... Och just det, utställningen öppnar i morgon så det är bara att bege sig under helgen!

/Anna

5 kommentarer:

Kära Syster sa...

Men ooo vad spännnade! Ser fram emot den nya, med tvivelaktiga fakta späckade versionen av Urmakaren!

/E

Emmelie sa...

Åh vad spännande! Den där Urmakaren får bli färdig snart så att jag får läsa! :)

Kära Syster sa...

E: Jag med, kära syster. Jag med.

Emmelie: Han envisas med att ta tid på sig, ironiskt nog...

/A

Johannes Pinter sa...

Uj vad fascinerande. Den bara måste jag kolla in! Tack för tipset!
/Johannes

Kära Syster sa...

Johannes: Du har säkert läst på om allt redan, men det är himla fint att se allt i sammanhanget. Att huset Hallwyl är från sekelskiftet adderar minst sagt en dimension:)

/A