lördag 29 mars 2014

Jag ska lajva nyårsdag, hade jag jag tänkt

Det här med under vilka förhållanden man skriver bäst (eller, ähum... känner sig mest inspirerad) tycker jag är väldigt intressant. I ljus eller mörker, sent eller tidigt. Debutantbloggens lördagsenkät handlar om detta idag och där är buden lite olika. Själv älskar jag morgonljuset i mitt hem. Det blir sådär gnistrande klart eftersom solen går upp på andra sidan huset och reflekteras i fönstren på grannhuset på andra sidan gården innan det kastas in hos mig. Magiskt.

Å andra sidan är det fantastiskt att sitta böjd över sina egna världar under höstmörker och oändliga regnväder. Tända ljus, dricka kaffe (jag är inte lika förtjust i att dricka te när jag skriver, te är för mig en sällskapsdryck har jag kommit på). En snabb titt i dokumentmapparna bekräftar det jag anat, att Urmakaren uppstod en höstdag. 1 oktober 2009.

Eller vintern! När det är alldeles krispigt och vitt ute. När man kan sitta inomhus och gotta sig med datorn och då och då titta upp och ut för att fylla blicken med vitt ljus.

Fast jag har faktiskt en favoritdag på året. En dag då jag känner mig mer inspirerad att hitta på nya berättelser än någon annan dag. Då jag känner i varenda fiber att allt är möjligt och scenerier och karaktärerna liksom bara bubblar inom mig och kräver att få komma ut. (Nej, det är inte idag.) En dag som jag helst missade att ta vara på i år för att... ja varför egentligen? Kanske för att vi spenderade kvällen innan i stan och jag var helt slut efter intensiva arbetsdagar. Jag pratar naturligtvis om nyårsdagen.

Årets första dag.
Tänk vilken bra dag att ta fram ett vitt papper och börja från början.
Allt är möjligt.

/Anna

2 kommentarer:

Vilse sa...

Vad fantastiskt att ha en dag på året när du vet att saker rör på sig. Alltid. Jag skulle vara helt nipprig inför dagen i fråga. Som inför julafton. Hur går lajvandet?

Kära Syster sa...

Mmm... det är mycket press på nyårsdagen, det kommer man inte ifrån:)

Lajvandet gick sådär. Eller, rättare sagt, det kan hända att jag behövde lajva nyårsdag genom att ligga på soffan och läsa också. Men sen skrev jag lite!

/A