fredag 28 februari 2014

Rätt och fel, fel och rätt

Då och då (men alldeles för sällan) stöter man på böcker som berättar en historia på ett sådant hisnande vis att man tänker: Hoppsan, så där kan man visst också skriva!

En av dem jag tänker på är Douglas Adams, med sin Liftarens guide till Galaxen.
En annan, som alltid, är Erin Morgenstern och hennes magiska The Night Circus.

Jag jämför mig på intet sätt med dessa mina idoler, men jag tycker att det är fint att då och då stanna upp i sitt skrivande och tillåta sig att tänka: "Jag gör såhär, trots att det går emot alla dramatiska regler som finns bara för att det KÄNNS SÅ RÄTT!" Ibland tror jag att berättelser kan föras framåt med en kraft som är många gånger starkare än om texten ständigt bands till regelboken. Lärdomen från exemplen ovan är att allt funkar, bara man ser till berättelsens bästa.

Adams och Morgenstern måste medvetet ha varit rätt rebelliska i sitt arbete, men även haft en hel del tvivel, både en och två gånger. Den tanken smakar bra.

/Anna

Inga kommentarer: