torsdag 5 september 2013

Ähum, den där utmaningen ja

Det är väl ingen som minns att jag skulle göra i ordning mitt manus med buller och bång för att skicka det till testläsare i söndags? Tänkte väl det. Med alla bombastiska utrop kring deadline för mitt manus börjar jag likna pojken som ropade "vargen kommer" några gånger för mycket. Men ha fördrag med mig. Än så länge dröjer det innan jag kastar mitt manus åt vargarna.

Jag bad om en vecka till och testläsaren godkände.

Så jag har läst och läst och läst och antecknat hur avsnitten egentligen ska hänga samman och kommenterat dålig text och gjort markeringar för delar som kan strykas helt.

Nu ska det bara göras också.

När jag nu tittar igenom anteckningarna jag gjort för hela boken, upptäcker jag att:

  • I början av boken är det många anteckningar som handlar om fokus, perspektiv och att ge rätt information.
  • Därefter följer en massa avsnitt där jag klottrat saker som "det här ska redan ha introducerats", "lägg det här tidigare" och "flytta fram till före kapitel 5..." osv.
  •  I mitten av manuset byter kommentarerna karaktär och handlar mer om "gestalning" och "fördjupning"
  • Mot slutet har det mer att göra med dialog som inte fungerar...
  • ...medan de allra sista kapitlen är riktigt bra
Antingen har jag under den vecka det tagit att läsa, läst på olika sätt. Eller så är det helt enkelt så att olika delar av manuset kräver olika ingrepp.


Planen är att först och främst strukturera all text så att berättelsen olika delar hamnar i begriplig ordning. Därefter prioriteras att stryka överflödiga passager och sist hamnar att skriva nytt där det behövs. Eventuellt drar jag på mig skämsmössan och skickar iväg redan efter struktureringsmomentet. Vem vet, kanske kan jag få nytt perspektiv av testläsaren och på så sätt spara en del dubbeljobb...

Jahaja. Då återgår jag till min urmakare en stund till.

/Anna

2 kommentarer:

Vilse sa...

Vad du är duktig!! Du jobbar och sliter och strukturerar i ditt anletes svett. Inte alls konstigt att olika passager har olika fel. Början på en roman är alltid värst, för det är så himla mycket som ska introduceras, framförallt om läsaren ska sätta sig in i en massa hittepågrejer utöver alla karaktärer.

Pilla du vidare tills du känner att jo, nu funkar det bra. Har en känsla av att testläsaren är både förstående och tålmodig. HEJA!

Kära Syster sa...

Blir både stolt och taggad tack!
Tror du verkligen att testläsaren inte misstycker? Himla skönt, men nu ska det inte dröja länge till!

/A