fredag 12 juli 2013

Vad är en bra bok?

Smaken är som baken, jag inser det trots att det är obegripligt att inte alla tänker som jag. Men men. Vilse skrev ett inlägg som jag gick i gång på (tänka sig) och medan jag skrev en lång kommentar insåg jag själv någonting om vad en bra bok är.

(Ja, det är förstås precis en sådan jag försöker skriva.)

Jag stack ut hakan hos Vilse och avslöjade någonting. Nämligen att en så kallad bladvändare i mina ögon inte är den bästa sortens bok. Det är däremot ett användbart uttryck för när en bok går lätt och fort att läsa och jag kan ha använt det uttrycket i sammanhang där jag behövt få en nackdel att låta som en fördel. Spänningslitteratur bygger såklart på principen att läsaren i bästa fall inte lägger ifrån sig boken förrän den är utläst. Jag blir galen av sådant. Får hjärtklappning av adrenalinet och upplever spänningen allt som oftast som ett otrevligt element som helst ska skyndas igenom fortast möjligast.

Jag äter förresten på samma sätt som jag läser: Ju godare, desto långsammare.

Receptet på en god bok lyder alltså som följer:

  1. Sympatiska och intressanta karaktärer med:
    • personlighetsdrag som jag vill ha
    • kunskap som jag vill ha
    • erfarenheter som jag (kanske ändå inte) vill ha
    • relationer som jag vill ha
  2. Osympatiska och intressanta karaktärer som förlorar mot (eller vinner över) de sympatiska karaktärerna
  3. En berättelse som bygger på att karaktärerna måste interagera och visa både sina svagheter och styrkor, alternativt byter plats med varandra, d v s visar sitt rätta ansikte
  4. Fängslande miljöer där jag aldrig varit förut och som får mig att resa världen runt i min soffa
  5. Historik. Hela eller delar av en berättelse tjänar alltid på att utspela sig i en historisk tid och dra slutsatser och lära av gamla misstag/lärdomar. Så är det bara.
  6. Ett mysterium. För ja, det måste naturligtvis hända någonting som får mig att vilja läsa vidare. Mysteriet är däremot underordnat karaktärsutveckling, språk och smart kapitelindelning.
  7. Magi. Böcker måste innehålla minst en kittlande tanke på vad som finns bortom det vi ser, på ett eller annat vis.
Har jag några exempel då? Om jag har!
Dessa skulle jag till exempel klappa lite extra på i detta nu om jag hade en bokhylla där de stod och lockade. (Men de ligger nerpackade i flyttlådan med alla andra böcker alternativt är utlånade.)


Elizabeth Kostova har kommit ut med en till bok efter The Historian (som jag läste på svenska, Historikern) och den ska jag såklart läsa så fort jag får tillfälle (The Swan Thieves). Jacqueline Winspear´s första bok om Maisie Dobbs är än så länge den bästa. I och för sig har jag inte läst alla, jag tröttnade någonstans vid den tredje, för det roligaste är att läsa de delar som handlar om hur Maisie blev den hon blev. Det avklaras i den förta boken.

Förväntas det en djupgående beskrivning av handlingen i de båda böckerna? Snopet. I det här fallet är det viktigaste att båda två innehåller samtliga ingredienser från de sju punkterna ovan. Gillar man den uppställningen, gillar man dessa böcker. Varsågod för sommarläsningstips.

/Anna

2 kommentarer:

Vilse sa...

Mycket intressant lista! Välgenomarbetad skulle jag säga. Jag håller med om alla punkter och lockas framförallt av den där med den historiska aspekten.

Jag har funderat en del på formuleringen "som jag vill ha" som återkommer under punkt1. Jag ville ha någon annan formulering, men efter att ha prövat ett gäng olika varianter, har jag bestämt att din formulering var den bästa. =) Bara karaktärerna står i centrum och handlingen bara är ett verktyg för att låta dem så visa så många sidor av sig själva som möjligt, helst ställa deras svagheter på sin spets, så är jag nöjd.

Kära Syster sa...

Den där listan blev verkligen framkastad utan större tveksamheter. Men ibland är de ocensurerade tankarna de bästa...:) Och ja, jag står fortfarande för den. Tack för berömmet!

/A