måndag 6 maj 2013

En chatt-bokcirkel senare

Först pratade vi läsare med varandra i en timme.
Det var ett terapisamtal som pågick under följande former:




Därefter bjöd vi in författaren Mattias Edvardsson som vi turades om att skriva frågor till på Sandras dator. Det gick till ungefär så här:


Grejen med att skriva frågorna istället för att framföra dem muntligt är förstås att det blir en del väntetid medan man väntar på svar. (Frågorna blir också ytterst välformulerade.) Ypperliga tillfällen att lätta upp stämningen mellan de svåra frågeställningarna. Det tog ett tag, men till slut hade vi ventilerat allt vi funderat över. Mattias svarade snällt på varenda fråga och förhoppningsvis hade han också en både givande och trevlig kväll. Skulle Mattias råka hitta hit: Tusen tack igen och varmt lycka till med den nya romanen!

/Anna

6 kommentarer:

Vilse sa...

Ost och frukt och böcker. Mm! Inte illa att ha med självaste författaren i sin bokcirkel och få svar på alla frågor! Jag blir nyfiken på vad ni frågade efter en så hemsk bok och hur han motiverade sig, men ännu mer nyfiken blir jag på vad ni sa när ni pratade läsare. Er själva som läsare av just denna boken eller läsare i största allmänhet?

Kära Syster sa...

Det var kanske ett märkligt ordval att kalla oss "läsare". Jag menar oss som cirkeldeltagare. Var lite trött och så vidare:)

Boken följer de exakta händelseförloppen rätt väl, vilket man upptäcker genom en enkel googling på t ex tidningsartiklar och wikipedia. Så de flesta av våra frågor handlade förstås om vilka karaktärer som har verkliga förebilder och vilka som inte har det, om han intervjuat några av dem och hur han ser på skolans och samhällets ansvar i fallet. Svaren handlade mycket om att han visserligen läst alla domslut och andra dokument som finns och därefter skapat sig en egen berättelse kring människorna. Ingen av dem som fanns i de verkliga personernas närhet, och kanske särskilt skolpersonalen, kan sägs borde ha agerat annorlunda då händelseförloppet var så väldigt snabbt. En ny lag kring detta har hursomhelst uppstått efter fallet, kallad Lex Bobby.

Författarens syfte med boken är att ge läsaren möjlighet att på något sätt begripa vad som ligger bakom sådana ofattbara handlingar som bokens karaktärer utför. Det lyckas han mycket bra med. Själv tycker jag att den är skickligt skriven på så vis att lyckas behålla spänningen rakt igenom trots att man ju vet hur det slutar.

Tyvärr är det många som inte klarar att läsa den ända till slut, det medgav författaren själv. I vår cirkelgrupp på fem personer var det en som avbröt läsningen halvvägs. Fullständigt begripligt.

/Anna

Sandra sa...

Tack för i går! Klart jag förstod att det skulle bli trevligt, men att vi skulle ha fullt så roligt, under omständigheterna, så att säga, var ändå mer än jag förväntade mig. :)

Ser fram emot ditt val av bok till nästa tillfälle!

Mattias sa...

Vad skoj att se kvällen i bilder! Jag hade också en mycket trevlig och givande kväll, även om jag till synes gick miste om en kulinarisk fest.

Tusen tack för att ni läste och diskuterade min bok. Det betyder mycket för mig.

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Vilken kul idé att bjuda in författaren på distans. Hurra för internet! :-)

/Liv

Kära Syster sa...

Sandra: Jag tror jag har något på lut...:)

Mattias: Eventuellt försökte vi väga upp innehållet i boken med innehållet på våra tallrikar... Kul att du hittade hit!

Liv: Internet är det bästa sedan... jag vet inte vad. Den här kontakten med folk är helt ovärderlig. Så enkelt är det.

/Anna