fredag 22 februari 2013

Anna Karenina

Eventuellt kommer jag se den här igen snart, för den gav väldigt mycket energi till skrivandet. Hur som helst. Har inte läst boken, har inte läst någonting om boken och hade därför inte mycket till förhandskunskap kring historien om Anna Karenina. Och (kanske var det därför som) jag gillade!


Allra mest gillade jag Joe Wright´s modiga beslut att bygga scenerierna som drömska inblickar kring en teaterscen. Filmen är mer en välkoreograferad dans än någonting annat. Minst gillade jag att alla drömska scenerier distanserade karaktärerna. Och ändå är jag mycket imponerad över allas skådespelarinsatser. Hursoms, jag förutsätter att Tolstoj´s drama är betydligt mer gripande och det är synd att det inte kommer fram bättre. Men å andra sidan: Koreograferade scenbyten. Inte mycket som slår det.

/Anna

Inga kommentarer: