måndag 28 januari 2013

Tillägg om Lincoln

Nej, jag såg den inte under allra bästa former. Sådant borde alltid räknas med i betygsättningen, undrar egentligen hur recensenter gör?

När jag kom hem från butiksjobbet råkade jag somna på soffan och efter det var det obeskrivligt motigt att behöva klä på sig och kravla ut till bilen. Men jag ville fortfarande gå på bio, lusten var det inget fel på.

Ändå var Fotografen (mitt eviga biobesökssällskap) tvungen att påminna mig inte mindre än fyra gånger under kvällen om vilken film vi skulle se, den sista upprepningen kom när vi gick in i salongen. Efter det ville han inte svara på frågan igen. Så jag trodde att det var "Flight" jag skulle få se när jag slog mig ner. Inte för att jag blev besviken, bara... oförberedd.

Tja, och så är det väl det här med alla Oscarsnomineringar som Lincoln har fått, alla allmänna hurrarop över filmens tillblivelse och inte minst allas ohämmade vördnad för Daniel Day-Lewis briljanta skådespelande sammanslaget med det minst lika häpnadsväckande maskarbetet. Och alla ska äras som äras bör, men inte är det Spielberg. Han hade kunnat göra så mycket mer med den här berättelsen.

/Anna

Inga kommentarer: