tisdag 13 november 2012

Att bestämma namn på en bok

Ni som skriver på bokmanus, har ni namngett ert verk? Är det ett namn ni är skitnöjda med eller tänker ni att ni/förlaget får komma på något bättre framöver?

Själv blir jag inte klok på vad mitt manus ska heta. Jag vet inte ens vilken stil jag vill att titeln ska ha: drömsk, poetisk eller smart. Om den ska kännas som ett slag i nyllet eller vara som en lång, finurlig strof.

Manne Fagerlind har bloggat om hur Berg har inga rötter fick sitt namn. Mycket intressant läsning. Det är förstås bara ett exempel, men så kan det gå till. In och läs inlägget som jag snott titeln till det här inlägget från (ni ser, jag kan inte ens komma på en egen inläggsrubrik i ämnet!).


Jag har ett par förslag och så fort jag kommer på nya ord/strofer, spar jag dem med förhoppningen om att jag någon gång ska kunna konstruera en titel genom att hitta den ultimata kombinationen av ord.

Den som lever får se.

Scrivenerdokumentet har förstås ett namn och det är "Födelsedagen". Men titeln är helt ologisk på manuset, för det är ingen som fyller år i min berättelse. Som arbetsnamn, däremot, är det kort, koncist och låter lite spännande.

Nu ska jag skriva vidare på "Födelsedagen04.scriv".

/Anna

3 kommentarer:

Vilse sa...

Ja, du vet ju att jag har namn på min trilogi och detsamma gäller de andra böckerna. Detsamma gäller till och med de idéer jag har i huvudet. Jag har svårt för projekt utan namn och kanske är det dumt. Kanske binder jag upp mig för snabbt vid en idé. Kanske är ditt sätt bättre. Skriva boken först, hitta på namn sen. Blir säkert mer intressant titel på det viset.

Men det är så jag funkar. Inser att det är likadant med andra saker i livet... Jag vill ha namnet klart på barnen redan innan jag blir gravid. ;)

Kära Syster sa...

Haha! Jag tycker ju att jag alltid har ett namn klart, men det blir oftast som i det här fallet, att det inte är aktuellt längre när historien väl börjar skrivas. Och visst, fördelen med att inte ha ett spikat namn är kanske att man är mer öppen för vadsomhelst. Men har man ett spikat namn tänker jag att man lättare kan vara strukturerad i sin berättelse från början. Att alla nya tankar och idéer sållas genom namnet.

Om inte namnet uppenbarar sig när nu hela berättelsen äntligen börjar falla på plats, då vet jag inte vad. Då tror jag att jag lämnar över uppdraget till dig, så kan du välja någon av dina lagerförda titlar.

/A

Vilse sa...

Sure baby. No probs. =)