måndag 24 september 2012

Bokmässevecka

På många av de bloggar vi (ähum, åtminstone jag) följer har uppladdningen inför den stundande bokmässan varit igång sedan ett tag. Det har exempelvis kommit till min kännedom att denna vecka, dagarna inför mässan och själva bokmässedagarna sammantaget kallas Bokmässeveckan. Med stort B. Och så bloggas det till höger och vänster om böcker man läser, böcker man skriver, frisyrer som fixas, naglar som målas och allt det andra som uppenbarligen har sin centrala roll i det arrangemang som bokmässan är.

Jag kan ju inte vara sämre.

Fast jag vet egentligen inte vad jag laddar upp inför, det här året gör jag mitt första bokmässebesök. Min bokmässedebut, om man så vill.

På icke-allmän begäran kommer här ändå:
Annas Bokmässeuppladdning!

  • Måla naglarna – check! (För den intresserade kommer här bonusinformation: Jag ska stryka på ett extra lager med överlack så att det knallrosa lacket håller sig i schack. Det rosa lacket låg i presentpåsen från Simonas releasefest, tänker att det kan vara extra lyckat med ett sådant bokrelaterat nagellack under bokmässan. Lyckat hur? Ingen aning. Magkänsla.)
  • Klippa och färga håret. Det ska jag göra idag. Man kan säga att det blir det stora startskottet inför veckan. Ska bli underbart att bli ompysslad.
  • Packningslista – check! Med några undantag. Antagligen. Jag kommer på nya saker hela tiden som jag läst någonstans att jag absolut inte får glömma att ta med. För första gången på mycket länge har jag kringgått min vanliga packningsfilosofi: Ta med mindre än du tror att du ska använda och handla på plats det som är glömt. Hatar att släpa på saker.
  • Bokmanus … inte check. Jag har fortfarande hela slutet kvar att styra upp. Jag misstänker att jag till och med saknar ett eller ett par kapitel. Men hisspitchen ska jag öva på i bilen på vägen ner, ifall någon vänlig själ visar sig intresserad av att höra vad jag arbetat med är det ju smidigt att ha den korta sammanfattningen av vad bokmanuset handlar om.
  • Själva resan … inte heller så check. Måste studera kartorna noga känner jag. Och när det är gjort ska jag tvinga Elin att göra detsamma. Annars får hon inte åka med. Eller jo, om hon har bullar och kaffe med sig kan jag nog tänka mig att behålla hennes plats.
Kaffe, ja. Det vore gott.

/Anna

2 kommentarer:

Susanne B sa...

Det låter bra det där!

Ett tips bara - från en som bokmässedebuterade förra året - det är lätt att fastna i själva mässhallarna. Det tar liksom aldrig slut. Så det där med att handla på plats kan eventuellt bli jättejättejobbigt, för då måste man lämna stället...

Hisspitch. Genialt.

Och. NOPPA INGA BRYN. Just saying :-)

Kära Syster sa...

Mycket bra tips. Jag har misstänkt att det är lite sådär det fungerar med mässhallarna, att man slukas av dem. Det är därför jag suger åt mig av all visdom angående vad inte glömma packa ner. Så man slipper känna att man måste dra en tur på stan. Det brukar annars inte vara några problem när man är i t ex Gbg under vanliga omständigheter...

/Anna