lördag 12 maj 2012

Läsa-läsa-läää-ä-sa!

Mina planer för den här lördagen var att läsa. Och läst har jag gjort. Så himla orättvist att jag fortfarande läser så sakta att det ändå knappt märks att jag läst ett dagsverke.

Vad jag har läst?

En väns bokmanus och Jonathan Franzéns Frihet inför en kommande bokcirkel. Den första kan jag förstås inte säga någonting om. Den andra har jag inte kommit ens i närheten så långt i att jag egentligen kan säga någonting om den heller. Men jag gör det ändå: För hade jag inte varit tvungen att läsa den, hade jag slutat efter fem sidor. Jämfört med boken jag läste innan (The Night Circus, boken jag önskade att jag själv hade skrivit) är Frihet för pladdrig, för befolkad och alldeles för okänslig. Plus att kapitlen är olidligt långa. Så jag gör med den som jag försökte lära mig att göra med kurslitteraturen på universitetet: Jag skummar. Vilket gör att jag blir sömnig. Och somnar.

Så går ett dagsverke och kommer aldrig åter.

/Anna

1 kommentar:

Sandra sa...

Kom-i-gen! Kom-i-gen! Har själv läst hela fyra sidor och har inte hittat flytet, men vet tillräckligt mycket om storyn sedan innan för att ha vissa förväntningar. Och en cirkel funkar bra som spark i baken.