fredag 13 januari 2012

Men vad handlar den om då?

Lillstrumpa efterlyste en fortsättning om skrivminglet i går när jag ringde upp henne för att höra om det verkligen var så illa ställt med rösten som hon påstått. På ofrånkomligt storasyterligt manér höll jag på att skratta ihjäl mig och måste eventuellt ge henne smeknamnet Sir Väääs ett tag. Vi får se.

Hur som helst, jag är inte den som är den, så jag har bläddrat lite i anteckningsboken (jojomen, man är väl förberedd när man ska bli matad med utgivna författares visdom!) och kommit fram till följande:
Skrivminglet med tillhörande skrivprat handlade väldigt mycket om utgivning, både hur man på bästa sätt gör intryck på förlagen, men också hur man kan gå tillväga om man vill ge ut boken på egen hand genom att bland annat utnyttja sitt kontaktnät och sociala medier. Mycket intressant. Mest handlade det förstås om hur omöjligt det är att få sin bok utgiven, men det är fullkomligt ovidkommande.

Författarna som uppträdde på scenen gav också några bra råd kring själva skrivandet som:

  • Karaktärerna måste ha ett liv innan historien börjar
  • Boken måste handla om något (låter självklart, men men)
  • Låt det som händer hända ordentligt
  • Skriv om kanske en sak av hundra av allt man lärt sig genom research
När jag pratade med Simona efteråt kom mitt eget skrivprojekt på tal och jag berättade ospecifikt om vad det är för slags historia. "Men vad handlar det om?" undrade hon och jag förklarade att jag inte ville berätta riktigt än. Men det är en viktig fråga att bära med sig och inom en kort framtid kommer jag att behöva en sammanfattning av min historia om jag vill börja skapa intresse för min bok. Och det vill jag ju.

Någon som verkligen lyckades skapa intresse för sitt skrivande var Susanne som har gett ut sin Morgongåvan själv (hon var en av dem som generöst delade med sig av alla sina erfarenheter kring det) och jag passade på att köpa ett exemplar. Det är ju bara så fint med en hälsning från författaren själv på första sidan.

Det var ungefär det hela.

/Anna

3 kommentarer:

Kära Syster sa...

Väl rapporterat där! Bra research, intressanta vinklar och engagerat berättande. Det blir minst VG. Eller B, eller vad det blir nu för tiden.

/E

Kära Syster sa...

Nej, Väääs menar jag.

/E

Kära Syster sa...

Tack fröken Väääs! Jag anser mig vara väl värd att ta helg.

/Anna