lördag 5 november 2011

Rapport från Lillstrumpas kök

Jag har i två veckor gått och klämt på några förpackningar skivspill på Coop och i dag gjorde jag slutligen slag i saken (jo, just det, en sak man behöver veta om the Lillstrumpa: jag handlar sällan kläder på rea, men kött: Jajamen!) och inhandlade ett paket rökt kalkon i fula bitar.

Men blandat med broccoli och två sorters ost i ett pajskal: match made in heaven! Och det är alltså det rapporten går ut på; att berätta på vilket sätt detta var kanske den bästa paj jag någonsin gjort. Skalet var knaprigt och alldeles lagom tjockt, broccolin var kokad till perfekt konsistens, proportionerna mellan ingredienserna och således smakerna stämde precis och äggstanningen var för en gångs skull i helt rätt mängd. Behöver jag tala om att ugnsvärmen gånger tiden blev lika med gyllenbrun skorpa och ledde till ett varken för torrt eller för blött innanmäte? Ska jag nämna den angenäma doften som fortfarande fyller lägenheten? Nej, jag antog det. Det får nog räcka.

För mycket av det goda är ju aldrig bra, som vi alla vet. Därför var det nog tur att salladen till blev alldeles för syrlig och att spenatbladen smakade mögel. Annars hade det ju bara blivit omoraliskt bra.

I morgon: Lax.

/Elin

Inga kommentarer: