måndag 7 november 2011

Kladdkakans dag

Det är tydligen en av de där hittepådagarna för bakverk i dag. Sicken tur att vi hade Lillstrumpas underbara chokladkladdkaka spetsad med lakrits och rom sparad i kylen. Och lite tur att vi hann äta upp den precis innan jag såg att det är kladdkakans dag. Annars hade det ju verkat planerat, liksom. Men annars: kladdkaka är gott och för min del får det gärna vara kladdkakans dag varje dag. Åtminstone varje måndag. Humöret är på topp igen.

Strax är det avsnitt 3 av Anno 1790.

/Anna

3 kommentarer:

Johanna sa...

Kladdis är i princip det enda jag bakar, för det är så stört gott. Att ha lakrits i låter som en så briljant idé att jag blir helt chockad över att jag inte kommit på den själv. Herregud! Måste prova!

Funkar turkisk peppar?

Kära Syster sa...

Det här är egentligen en fråga för Elin, för det var med hennes ingredienser och hennes exakta anvisningar som jag bakade kakan (i hennes kök). Hon hade en liten burk med lakrits-(eller salmiak-)pulver som jag är osäker på var hon har köpt. Men jag antar att om man mortlar turkisk peppar fint, så borde det vara samma sak. Elin, fyll i här är du snäll. /A

Kära Syster sa...

Jajamen, turkisk peppar går hur bra som helst! (Det brukar ju alltid vara alternativet i lakritsrecept om man inte har lakritspulver i alla fall)
Men om du hittar lakritspulver i någon delikatessbutik så rekommenderar jag att köpa det. Mest för att det är kul att ha!

/E