måndag 27 juni 2011

Öppet brev till Elin eller Varför är internet så fullt av skit?

Jag skulle bara leta efter den ultimata inspirationslåten, den som ska sätta stämningen till min boktrailer. Så därför har jag dröjt mig kvar på kontoret en hel massa tid. Skulle ha hittat den by now.

Har inte hittat låten. Däremot har jag upptäckt en massa annat.

Kan det till exempel vara så att man måste KUNNA saker om musik för att hitta det man söker? Typ känna till artister, låttitlar och sånt? För i så fall är jag inte det minsta lämpad. Jag tänker mig att jag hellre googlar typ: "Uptempo med stråkar och elektroniska inslag. Speldosor och toy piano. Vacker röst, text som passar precis in på min bok. Sköna harmonier." Varför går inte det?

Några låtar/artister gillar jag såklart. Fast ingen är perfekt. Jag vill ha en blandning av MissLiAneBrunMariaSolheimKoopLykkeLi kryddat med en massa som jag inte hittat än. Oh! Kanske använda nämnda artistblandning som söksträng? Måste prova i google...

Och innan jag slutar kommer ett tillägg: När man nu lägger upp sin låt i form av en musikvideo på Youtube, måste då alla musikvideor vara så FULA och FANTASILÖSA och TRÅKIGA? Bara undrar. Och ja, jag vet att det inte finns pengar i musikvideobranschen längre. Men var man tvungen att spola kreativiteten också?

Hilfe, Lillstrumpa. Du hör ju varthän det barkar. VI MÅSTE SKRIVA EN LÅT!

Fast först måste jag ta mig hem och äta middag. Man hör ju hur jag låter.

/Anna

3 kommentarer:

Sandra sa...

Spotifys "liknande artister"-funktion? Lastfm:s dito? Groovesharks radiofunktion? (På allmusic.com kan man söka efter genre och stil (extremt finförgrenat). Det är inte alltid man hittar rätt, men det kan vara värt ett försök.

Kära Syster sa...

Sandra: Jämfört med dina konkreta och sakliga alternativ låter jag ju i det närmaste hysteriskt. Hur bra som helst, ska genast prova! /Anna

Sandra sa...

Well, jag är bibliotekarie. Det ligger i min natur. :)