måndag 8 december 2014

6. Skräck

Det är inte klokt vad lättskrämd jag är så det är mycket underligt att jag börjat snegla mot skräckgenren. Jag kollar fortfarande inte på skräckfilmer (fast jag har på sistone sett både Van Helsing och Hansel and Gretel: Witch hunters, utan sällskap) och jag är dåligt insatt i skräcklitteratur. Men så kom jag att tänka på en bok jag snubblade över för några år sedan och fullständigt älskade tack vare att den var så otäck. Jag tror faktiskt att min fascination för skräck började där. Grejen är att den inte skräms på det effektsökande, påklistrade viset, tvärtom är den otäck för att den är så trovärdig och verklighetsnära. Såvitt jag kunde se när jag köpte den, var den inte ens benämnd som "skräck". Vilken bok? "Historikern" av Elizabeth Kostova. Jag läste nog mitt exemplar på svenska och det blev sedermera nerpackat i en av flyttkartongerna bland alla andra böcker som inte längre "fick plats". Så när jag långt senare kom att tänka på den och tyckte att Strumpan borde läsa, fanns inte annat att göra än att köpa ett nytt exemplar. Det var bara det att det inte fanns några exemplar att köpa. Någonstans. (Okej, har faktiskt inte letat bland antikvariaten än, men det kommer.) Tillslut hittade jag den på nätet, på engelska. Och Strumpan har bekräftat att den är synnerligen otäck.


Därefter hamnade jag på Caroline L. Jensens releasefest för hennes två skräckböcker "Rovdjur" och "Demonologi för nybörjare" och köpte dem (har inte hunnit läsa än). Och så kastade jag mig över pressvisningen av Hallwylska museets skräckutställning...

På något sätt föreställer jag mig att jag ska få upplägg och idéer för hur jag ska bygga upp en än mer otäck stämning i Urmakaren med hjälp av ovanstående inspirationskällor. Föreställer mig att jag ska ägna julledigheten åt att ligga på en soffa i upplyst, varmt rum fullt med människor och läsa. Och funkar inte det, litar jag på att jag blir ett fullfjädrat skräckmonster under våren då jag ska gå – tadaaaaa! KURS I ATT SKRIVA SKRÄCK!

Johannes Pinter, skräckförfattare och allmänt förtjusande, ska hålla i det hela och JAG KAN KNAPPT VÄNTA! Här anmäler man sig förresten, ge bort eller önska i julklapp! En sådan här kurs som är uttalat genreinriktad, tycker jag inte bara att man kan gå om man är intresserad av genren i sig, utan även om man, som jag, vill lära sig verktygen för att uppnå en effekt att krydda sitt odramatiska och mediokra manus med (vilken Urmakaren förstås inte är...).

Jamen ni märker ju, jag har fått skräck på hjärnan...

/Anna

Inga kommentarer: