söndag 7 december 2014

5. Böcker

Jag samlar på böcker. Det är den enda förklaringen till varför jag så gärna vill äga en massa böcker jag aldrig kommer att hinna läsa under min livstid. Så snart jag läst en, har jag skaffat ytterligare fem, vilken också säger en del om hur vansinnigt långsamt jag läser.

Jag älskar att få böcker, mina syskon har den ypperliga smaken att då och då förse mig med fantastisk litteratur. Jag älskar att impulsköpa böcker, oftast går jag på omslag alternativt en titel eller ett författarnamn jag hört talas om. Jag älskar att gå på releasefester för böcker och att få exemplar signerade, målet är alltid en så personlig hälsningsfras som möjligt av författaren...

Jag har alldeles för lite plats för alla böcker. För några år sedan städade Fotografen undan dem och de hamnade i flyttkartonger som är för jobbiga att ta fram för att jag ska orka leta efter enstaka exemplar jag saknar ibland. Som Harry Potter, bokserien som fick mig att gilla att läsa igen när jag var tjugoett och trodde att jag hade en lätt dyslexi och därför inte förmått mig öppna en bok på flera år. (Ryktena om att boken brändes på bål var det avgörande beslutet för att läsa den gången.)

Sedan något år förvarar jag alla nyförvärv i två skåp, men de är på bristningsgränsen fulla de med nu, så snart måste vi fylla ett par flyttkartonger igen. De finaste böckerna, de som jag bläddrat lite i och inte kan släppa taget om riktigt än och de som jag inbillar mig att jag ska läsa inom rimlig tid står på den minimalistiska hyllan i sovrummet. Ni vet, den där hyllan där det på sin höjd ska ligga en boktrave om max tre-fyra böcker och intill ett par ljuslyktor och en liten vas snittblommor för god nattsömn. Nattduksbordet rymmer också en hög.

Men böcker alltså. Det är något tryggt över dem och även om man använder dem som utfyllnad i förrådet eller har dem bara för att titta på, är vissheten om att man när som helst kan fly till en annan värld det enda som räknas. På så sätt blir mina bokskåp lika mycket värda som det som tar några syskon över gränsen till Narnia...



/Anna

2 kommentarer:

Emmelie sa...

Då är vi två samlare :) De är ju så fiiiina!

Kära Syster sa...

Emmelie: Ser väldigt mycket fram emot den dagen jag kan sätta allesammans på hyllor i ett och samma rum och bara beundra...

/A