torsdag 26 juli 2012

Lite mer om Köpenhamn

På tisdagen gick jag och en av vännerna till Öksnehallen (fast med danskt Ö som jag inte hittar någonstans), som just nu ställer ut fotografier av Steve McCurry. Han är tydligen en big deal i fotovärlden och har tagit många kända bilder av krig, flyktingar och en del glada människor också i bland annat Afghanistnan, Pakistan, Kambodja och Tibet.


Utställningen var stark på många sätt, från de starka färgerna i de tibetanska munkarnas kläder till de ofattbart tragiska bilderna från krigets Afghanistan. Det hade kunnat bli deprimerande, särskilt i bilderna från Gulfkriget på de brinnande oljefälten, men de varma porträtten däremellan på helt vanliga människor som gör helt vanliga saker (spelar fotboll, säljer löständer) gör att man orkar ta till sig alla berättelser som ligger bakom. Om jag ska klaga på något, och det är nästan inte ens klag, så störde jag mig lite på bildtexterna, som är (av mycket uppenbara orsaker) skriva utifrån en amerikansk världsbild och ibland kändes lite väl... ja, vit man åker till främmande land och tittar på urbefolkning. Men det säger ju också något! Kanske mest om mig.

Gå och se om ni får chansen!

/Elin

Inga kommentarer: