söndag 25 oktober 2015

Skriva

Som ett brev på posten, bokstavligt talat, låg tidningen Skriva på hallmattan när jag kom hem i fredagskväll.

En sådan excellent tajming.

Och temat på detta års sista nummer kunde inte vara mer perfekt: Att bli klar.

Jag har inte läst hela än, men det jag har läst har jag lusläst. Exempelvis artikeln om hur man redigerar i fem tydliga steg. Alla som är i samma läge som jag måste läsa! För min del tror jag att detta kommer att lösa proppen och förändra allt. Det finns med ens en möjlighet att jag faktiskt kan bli klar.

Så.

I vilken ände börjar man egentligen när man redigerar? Med den övergripande storyn? Med karaktärerna? Jag gissar att det beror på vem man frågar, som med allt annat i den här branschen. Men tipset som Skriva ger är lika besynnerligt som (tror jag) briljant: Börja med att gå igenom berättarröst och perspektiv.

Hade någon kunnat gissa?

Jag insåg att det är ju precis där jag vill börja, det är röst och till viss del perspektiv jag vill utforska och gräva vidare i. Vilken himla boost att slippa börja i en tråkig ände!

När jag skrivit klart mitt påbörjade synopsis (vilket jag gjorde i lördagsförmiddag), drog jag ut en pdf av senaste Scrivener-dokumentet och började läsa och markera saker att åtgärda. Som vanligt gillar jag början och sen blir det mer motigt när jag kommer till partierna som varje gång får mig att tro att manuset är helt värdelöst. Men genom att vara begränsad till en aspekt – till röst och perspektiv, noterar jag grejer som bara rör dessa och skiter i resten. På det viset tar jag mig förbi de dåliga partierna med en enkel kommentar till mig själv som jag får återkomma till i nästa omgång.

Och när steg 1 är avklarat, ska jag gå igenom texten 4 gånger till.

Tack Skriva!


/Anna

5 kommentarer:

Emmelie sa...

Spännande med nya infallsvinklar. Fick också den men har inte hunnit öppna den ännu. Lycka till med berättarperspektiven!

Kära Syster sa...

Tack Emmelie! Tror aldrig jag öppnat ett nummer så ivrigt faktiskt. :)

/A

Skriviver sa...

Ja! Jag tog också Skriva som typ ett gudomligt tecken på att det är dags nu, att äntligen lyckas bli klar :) Har inte hunnit läsa mer än ett par sidor än för jag har just avslutat en tenta, men iväll! Då ska jag läsa och planera.

Vad roligt att du äntligen är pepp på att börja igen! Jag har haft långtgående planer på att erbjuda mig som spontan testläsare för att ge dig lite extra pepp (och - ärligt talat - för att få tjuvkika på ditt manus som jag är så grymt nyfiken på...), men inte riktigt haft tid. Så nu håller helt enkelt tummarna för att det ska gå vägen med redigerandet!

Kära Syster sa...

Nämen Skriviver, vad rörd jag blir! Tusen tack för testläsar-tanken, jag kanske hör av mig framöver när det passar bättre för oss båda! Och så kör vi stereo-redigering med Skriva-guiden på bloggarna hädanefter..:)

/A

Skriviver sa...

Låter som en plan! ;)