lördag 31 januari 2015

Pennan

Jag har önskat mig en reservoirpenna hur länge som helst. Dammsugit internet efter den fetaste, dyraste, mest påkostade. Drömt om en blank svart eller en rosa med gulddetaljer, kanske med mitt namn ingraverat, eller dekorerad med diamanter.

"När du skickar manuset till förlag", har Fotografen lovat.

Förra lördagen när jag fyllde år, fick jag ett litet paket av honom. I precis samma storlek som askarna man får nya pennor i.

Det var en Lamy, en av världens mest använda och omtyckta reservoirpenna, om man får tro proffsen. Det är rakt igenom tysk ingenjörskonst och när man lyckas fylla ett skrivdon med rostfritt stål och kolvar och fjädrar och jag vet inte allt, blir det förstås inte vilken penna som helst. Den är välbalanserad, gedigen och har en exakt lagom mjuk spets som man doppar ner i en bläckburk för att fylla på.

Jag gjorde det nyss. Fyllde den alltså.

Sedan tog jag med den på en testrunda över ett papper.

Jag säger då det. Jag kommer aldrig någonsin att skriva med något annat. (Lögn, förstås.)


Varför Fotografen plötsligt bestämde sig för att frångå sitt löfte och ge mig en penna i förväg, kan man förstås fundera över. Antingen har han tröttnat. Men jag föredrar att tänka att han vet att jag är nära och behöver uppmuntras.

Och vad kan jag säga? En Lamy kunde inte komma mer lägligt!

/Anna

9 kommentarer:

Skriviver sa...

Oooh. Så fin. Så fint.

Oooh.

;)

Kära Syster sa...

Så himla fin, du kommer att skriva så BRA saker! Tänk bara, när du kör fast i manuset på datorn, så tar du bara upp din Lamy, doppar i bläck och svishar iväg på papperet. Som ingenting!

/E

Kära Syster sa...

Skriviver: Mhmmm...

Elin: Svischa är ordet. Sannerligen.

/A

Emmelie sa...

Oh! Avundsjukan! När skickar du Urmakaren till förlag?

Kära Syster sa...

Emmelie: Hmmm... bra fråga. 2015?

/A

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Åh, vilken penna, och åh, vilken present! :-) Ja, ibland behövs uppmuntringar bättre än belöningar.

Heja heja med sista Urmakarrycket!

/Liv

Kära Syster sa...

Liv: Tack så mycket för peppen! Blir så lycklig över att jag inte är ensam om att värdesätta en ny penna helt löjligt mycket. :)

/A

Kära Syster sa...

Reservoir. Reservoar? Jag har tittat på det här inlägget fem gånger nu och funderat på vad det är som ser så fel ut. Jag är helt säker på att det ligger mycket tanke bakom din stavning, kan du inte berätta? Obs är inte petig och missunnsam utan genuint intresserad. Och lite uttråkad.

/E

Kära Syster sa...

Elin: Hahaha, en enkel googling senare visar att jag stavat fel. Hade inte en tanke på hur jag stavade. Tur att jag inte är svensklärare liksom.

/A