fredag 16 januari 2015

Jag och Taylor och Spotify

Jag älskar Taylor Swift. Jag ska börja med att säga det. Hennes oförfärade sätt att kliva rakt in i musikindustrin och säga "Hej, här är några låtar som jag har skrivit, jag ska spela dem för er". Hennes texter, som är en sådan perfekt mix av sanningar och trams och går rakt in i hjärtat. Hennes förmåga att efter snart tio år i branschen fortfarande skaka av sig allt skitsnack och göra allt för fansen i stället.

Jag älskar också Spotify. Jag har aldrig laddat ned musik olagligt, jag köpte CD-skivor på den tiden det begav sig och med internetets frammarsch i mitt liv gick jag över till att ladda ner från iTunes. Helt okej, ärligt talat lyssnar jag mest på samma skivor om och om igen (en egenskap jag delar med min syster). Men när jag fattade grejen med Spotify! Vi kan tillägga att jag jobbade som musiklärare och behövde ha koll på lite grejer. Här fanns alla mina favoriter och jag behövde inte längre tänka på att ladda ner rätt saker på rätt teknisk pryl. När jag sedan skaffade iPhone, tio år efter alla andra, var äktenskapet komplett.

Tillbaka till Taylor. Jag hade alla hennes skivor, sedan innan Spotify. Jag kunde dem utantill. Så började ryktena, ett nytt album var på väg. En singel släpptes i förväg. Förväntningarna steg. Och så kom beskedet:

Hon skulle inte släppa albumet på Spotify. Alls. Och inte bara det, hon skulle också dra tillbaka alla tidigare album. Enligt DN.se, med förhoppningen att vara med och bygga en musikekonomi som funkar för alla. Detta startade en enorm debatt för och emot, siffror på hur mycket (eller lite) artister tjänar på sina alster via Spotify och andra streamingtjänster kontrades med siffror på hur mycket (eller lite) det är värt att ha ett alternativ till fildelningen.

För att vara helt ärlig, så blev jag ganska besviken. En stor artist som Taylor, alldeles säkert har hon mat för dagen och pengar i madrassen så hon klarar sig? Jag menar, vi hade ju en deal. Jag betalade helt lagligt och pliktskyldigt mina 99:- i månaden för att få lyssna på hennes musik. DUGER det nu inte helt plötsligt? Är hon så petig och missunnsam?

Så jag bojkottade. Läste recensioner med stigande grinighet. Hörde bitar på radio och låtsades som att det regnade. Lyssnade på Ed Sheeran i stället, för han är minsann inte så finkänslig med vem han spelar för.

Tycker jag att det är okej att låtskrivare tjänar 0,34% per streamad låt jämfört med mellan 6-20% för en köpt låt på iTunes? Eller att Aloe Blacc, som skrev "Wake me up" tillsammans med Avicii, fick ut ca 4000 dollar efter att låten spelats 168 MILLIONER gånger på Pandora, en annan streamingtjänst.

Tja… jag vet inte? Som låtskrivare, klart man ska ha betalt för sitt jobb. Som lyssnare, klart det ska finnas en vettig tjänst som kan konkurrera med olaglig nedladdning, det tjänar ju alla på. Jag följde debatten och kom inte riktigt fram till något. Och Taylor vann en massa priser och var med på kritikernas listor för bästa album 2014.

Så läste jag det här kloka inlägget som något länkade till på FB, och så fattade jag.  Bara så där.

I korthet, så jämför man Spotify med Netflix. På Netflix har man inga filmer som fortfarande går på bio, för då skulle ingen gå på bio. Låt lyssnarna vänta några månader, lägg sedan ut albumet! På Netflix finns inget alternativ att inte betala, och få reklampaus med jämna mellanrum. Ändå betalar man för Netflix, helt enkelt… för att det är bra (egen högst subjektiv bedömning). Spotify betalar ut royalities i procent utifrån antal streamingar, och då görs ingen skillnad på gratisanvändare och premiumanvändare. Om alla skulle betala skulle ersättningen till låtskrivare öka stort! Man nämner även att Spotify också skulle kunna ha exklusiva artister, så som Netflix har egna serier.

Artikelförfattaren summerar: Om alla artister drog bort sin musik från Spotify ett tag, så skulle de lyssna. Och förändringar skulle kunna göras. Så att, som Taylor så klokt formulerade det, vi kan bygga en musikekonomi som funkar för alla.

Och ja, jag köpte albumet idag. Det är grymt.

/Elin

2 kommentarer:

Vilse sa...

Vad härligt! Vilken bra artikel och bra Taylor.

Jag har hört lite grann om denna debatt från insidan faktiskt. Råkar vara vän med Musikerförbundets advokat. Intressant problematik för oss som tycker det är självklart att artister m fl ska ha betalt för sitt jobb.

Tror ämnet tåls att nämnas under en fika i februari.

Kära Syster sa...

Definitivt! Ser fram emot att höra insideinfo. Och fika.

/Elin