torsdag 11 december 2014

8. Ljus

Det året då jag jobbade på tvserie-produktion från september till april och var utomhus en stor del av tiden, märktes det verkligen hur mycket kroppen drar åt sig energi från dagsljuset även om det är mulet och iskallt och det egentligen bara är ljust mellan nio och två. I år är jag mycket lyckligt lottad som var på filmproduktion i somras just när den där rekordvärmen slog till och jag satt utomhus hela dagarna och blev vidbränd, men också fylld med ljus och värme. November var därför inte så illa. Att man ändå blir sentimental av att skymta en flik blå himmel eller att få solen rakt i ögonen under de tjugotvå sekunder det tar att köra över Västerbron, är mänskligt.

Jag ställde en hyacint i studion för någon vecka sedan och den har inte visat minsta tecken på att blomma. Det kan ha att göra med att jag råkade nypa av de flesta rötter när jag tog bort plastkoppen. Det kan ha att göra med att jag glömt vattna. Men mest tror jag att det beror på brist på värme och ljus. Så när solen sken in här med fullt fräs, placerade jag blomman mitt i härligheten.

För övrigt går det åt mängder med stearinljus hemma, morgon och kväll.

Och nej, ljusterapin har ännu inte gett någon effekt på hyacinten.

Solljus. 
Stearinljus.
/Anna

4 kommentarer:

Vilse sa...

Idag när jag körde till dagis/jobbet var det något så evinnerligt mörkt som om solen alldeles hade glömt av att den skulle gå upp. Ingen gryning i sikte, fastän jag åkte vanliga tiden och det var något som i alla fall påminde om gryning när jag körde samma sträcka vid samma tidpunkt i måndags.

11 dagar till midvinter. 11 dagar till midvinter. Sen v ä n d e r det.

Kära Syster sa...

Ska det alltså bli ä n n u mörkare? Hujedamej...

/A

Vilse sa...

Å nej. Kunde man se det så också? Fast då har vi ju Lucia däremellan! Haha, nåt får vi för det!

Kära Syster sa...

Man förstår ju verkligen hur vi kunde hitta på en så knasig högtid som Lucia vid den här tiden. Visst känner man alltid en viss lättnad när hon kommer med alla ljus?
(Åh, nu ångrar jag att jag inte har något firande inbokat i morgon)

/E