onsdag 5 november 2014

Statusuppdatering (och ja, jag klär mig fortfarande på morgonen. Så det är okej.)

Efter en och en halv säsong av "Vänner" (Rachel och Ross fick varandra, Phoebe träffade sin bror, Joey flyttade från Chandler och tillbaka, Monica blev tillsammans med Richard med han vill inte ha barn så de gjorde slut) har jag gått över till "How I met your mother". De är väldigt intressanta att jämföra, "HIMYM" är ju liksom "Vänner" på 2000-talet (vår bror hade en lång utläggning om det här en gång, med jämförelser av karaktärer och allt). Och jag har alltid haft för mig att medan humorn i "Vänner" bygger på ironi och distansering, en avbild av det ytliga 90-talet, är "HIMYM" en återgång till ett mer realistiskt perspektiv, mer jordnära.

Men, nej.

"HIMYM" är bara samma humor fast vriden två varv till. Ännu mer distanserad, ännu mer ironisk (ironisk så att man inte tror att det är ironi längre, fast det är det) och ännu råare.

Vart är vi på väg?

/Elin

(Åh, och Ted blev lämnad vid altaret av Stella, Robin flyttade till Japan och tillbaka, Lily och Marshall bestämde sig för att skaffa barn men ska vänta lite för Marshall har precis börjat på ett nytt jobb, och Barney ligger runt. Och frekvensen av gånger jag skrattar högt är betydligt högre.)

Inga kommentarer: