måndag 24 februari 2014

Helgen i filmer

I fredags kom Fotografen, Strumpan och jag överens om att se Känn Ingen Sorg (2013), ett väldigt otippat val eftersom vi 1) inte är några Håkan-fans 2) inte har särskilt höga tankar om svensk film och 3) sneglade mot sci-fi-sortimentet i Netflix när det här förslaget kom.

Efter att ha sett den ville vi alla tre typ gifta oss med Håkan Hellström och vårt förtroende för svenska filmmakare var avsevärt förbättrat. Jag skulle ranka filmupplevelsen i nivå med Juno (2007) eller kanske till och med Gilbert Grape (1993)? Känn Ingen Sorg innehåller den mest trovärdiga festscen och den vackraste sexscen jag sett på länge på svenska. Mårling och Stein har dessutom lyckats skapa det slags kreativa sceneri jag gillar; deras Göteborg är ett eget universum som roterar helt kring poeten Hellströms fraseringar.

I lördags var det dags för The Secret Life of Walter Mitty (2013), på Strumpans starka rekommendation och för att jag velat se den sedan jag följde Ben Stillers Twitter-uppdateringar från inspelningsplatserna runt om i världen. Den var verkligen så där in-i-hjärtat-bra som jag hoppats och är den perfekta filmen att se till exempel med den mest biotveksamma vännen. Eller sin mamma. Man blir glad och får lust att backpacka i Himalaya typ.

I söndags var det meningen att vi skulle ha sett Männen i Mörker (1955), ett stycke spänningsrulle av Arne Mattsson. Enligt trovärdiga källor ska den till viss del vara inspelad i gruvan som var verksam i det område vi just nu är mitt uppe i en tomt-köpar-process. Men vi såg den aldrig, annat kom emellan, så det får bli en annan gång. Men jag tror att den är svinbra, för, Arne Mattsson.


Det var det hela, tre skarpa tips.

/Anna

4 kommentarer:

Anonym sa...

Såg Känn ingen sorg på bio och fullkomligt älskade den! Den hade verkligen allt. Vill se om den. Snarast.

Kära Syster sa...

Jag tror också att jag kommer att plocka fram den igen en dag då jag behöver något riktigt fint att gråta en skvätt till.

/A

Vilse sa...

Jag är putt över att vi hyrde den. Skulle KÖPT. Vill se IGEN.

Älskar din beskrivning (gestaltning?) av Känn ingen sorg. Instämmer. Måste tyvärr meddela att Håkan är upptagen och inte tillgänglig för månggifte.

Walter Mitty ligger på Ska se-listan. Självklart.

Kära Syster sa...

Va? Vad menar du? Vill Håkan inte ha fler fruar? Men han får ju en fotograf på köpet...

/A