måndag 30 december 2013

När ett liv, en epok, ett år går i graven

Det här är vanligtvis min favorittid på året. Det gamla står inför att bytas mot det nya. Det nya som alltid innehåller oändliga möjligheter och erbjuder milsvid utsikt till den som befinner sig i slutet av december.

Kanske beror det på vädret, men sikten har aldrig varit så grumlig som i år.

Och som om butiken jag jobbat i under nästan tolv år stod modell för mitt liv, stängde den idag för gott. Det heter förstås att den ska öppna igen, men det blir något annat då. Framförallt för att mina arbetskamrater, mina vänner som jag vuxit upp med och som fortfarande jobbar där heltid för att butiken har varit världens bästa arbetsplats, är uppsagda och söker andra jobb.

Det blir aldrig som man tänkt sig.

Det blir aldrig som förut.

I morgon väntar inventering och sedan får vi se.

/Anna

4 kommentarer:

Kära Syster sa...

"Det blir aldrig som man tänkt sig fast oftast mycket bättre", brukar jag ju säga. Utan klämkäck ton alls.

/E

Andra intryck sa...

Vad sorgligt att en sådan bra arbetsplats försvinner. Hoppas att sikten klarnar och att 2014 bjuder på någonting riktigt stort!

Kära Syster sa...

Klok lillasyster jag har. Snart är jag där. Det känner jag i tårna.

Andra intryck: Tack! Jag är fortfarande förvirrad och lite utan hopp. Med det är bara en tidsfråga innan jag är lika klämkäck som E. Det är liksom mitt väsen att vara positiv och hoppfull.

/A

Sandra sa...

Oj! Jag kan inte vara så klämkäck att jag säger att förändring alltid är bra, för så vet jag att det inte är, särskilt inte framtvingad förändring - på kort sikt, vill säga. På lång sikt, däremot … Så småningom kommer du att kunna se tillbaka och vara glad över att det blivit som det blivit! Och ta vara på möjligheterna som den framtvingade förändringen framtvingar!