onsdag 13 juni 2012

Utspiration

Jag värmer upp inför bokmanusredigeringen med att skriva en novell som utspelar sig i mitt bokmanus. Mycket praktiskt att känna karaktärer och miljö redan från början, visst? Dessutom är huvudpersonerna två av karaktärerna som inte har fått så mycket plats i boken och som riskerar att vara alldeles bortredigerade när jag är färdig.

Målet är att den ska vara färdig strax efter midsommar och skickas in till tävling. Det är enda sättet för mig att slutföra noveller, har jag märkt. Ordentlig deadline.

Förhoppningsvis blir jag mer på det klara med hur bokmanuset ska utformas av novellskrivandet. Kanske hittar jag rätt uttryck bland all inspiration.

Det här inlägget av Amanda kommer i alla fall vara till stor hjälp. Jag börjar inse att lektören kan ha rätt i att mina 74 000 ord borde strykas ner till 60 000. Ja men ni hör ju, det börjar klia ordentligt i skrivarfingrarna!

/Anna

Inga kommentarer: