tisdag 26 juni 2012

Goda vanor

Mina bästa bortförklaringar till att jag aldrig blir klar med mitt bokmanus sammanfattas i den här helt sjukt bra artikeln om att skriva mer effektivt, "How I Went From Writing 2,000 Words a Day to 10,000 Words a Day"

Jag misstänker att mina bästa verktyg för att komma igång med redigering och slutföra projektet finns där också. De tre stegen som författaren bakom texten (hittills) har kommit fram till ökar skriveffektiviteten avsevärt heter Knowledge, Time och Enthusiasm. Hur bra som helst!

Därför tog jag helt sonika datorn i knät efter Allsång på Skansen, öppnade Scrivener-dokumentet, valde modigt och ack så olikt mig ut scenen som innehåller den första dramaturgiska vändningen och SKREV. Sorry, nu berättar jag inte alls det här i rätt ordning så att alla hänger med på hur STORT det här är, men det är för att jag jobbar annorlunda nu.

Alltså.

Förr: Skrev allt från början och när jag fastnade började jag om. Från början.

Nu: Är sjukt effektiv och jobbar där det behövs, vilket kan vara mitt i manuset eller var som helst. I kväll kände jag till exempel för att skriva en scen med action, vilken förde mig till ett avsnitt med en dramatisk vändpunkt. Och jo, jag tror att den är mer dramatisk nu än innan.

Dessutom har jag lagt mig till med ännu en vana (alltså, skratta inte nu för att jag bara har haft min nya skrivarvana i en (1) kväll, gläds istället!), plötsligt förstår jag varför alla bloggande författare återkommer till detta med PRALINER. Jo, för antagligen kan man inte skriva utan dem. (Tusen tack för dem, Lillstrumpa. De är goda!)


Det är väl bara en tidsfråga innan jag börjar springa också, huvaligen.

/Anna

1 kommentar:

Kära Syster sa...

Hurra, hurra för nya vanor! Jag tror jag ska skaffa mig några. Jag skrev faktiskt tre rader idag, två av dem rimmade. På svenska! Ska bli min nya vana.

/E