Det härliga med många 50-talsfilmer är att de verkar vara planerade lite på samma sätt som Michael Bay planerar actionfilmer på 2000-talet; först hittar man på vilka skådisar som ska vara med, sedan vilka scener man ska hänföra publiken med (dansnummer eller gigantiska expolsioner, same same), vilka miljöer som ska göra de spännande scenerna ännu mer spännande och till slut hittar man på en historia som man kan trycka in allt ovanstående i.
I detta fall har vi alltså Fred Astair (vilken man) och Audry Hepburn (vilken kvinna): BRA BÖRJAN. Vidare har vi ett glossigt modemagasin med pastelliga sekreterare, en dammigt charmig bokaffär i Greenwich Village och så förstås Paris med omnejd, från pittoreska små gator till intellektuella filosoficaféer till det största modehuset. Och ja, behöver jag förklara storyn? Hela poängen med den här filmen är ju faktiskt sång- och dansnumren, med musik av George och Ira Gershwin och koreografi av den outtröttlige Astair själv. Och kläder. Och en halvt intressant diskussion om ytlighet, som tyvärr kommer av sig så fort den unga filosofistudenten (Hepburn) kärar ner sig i fotografen (Astair) som headhuntat henne som modell. För det vet ni väl flickor, så fort ni skaffat er en man kan ni sluta tänka själva!
Betyg: jag är road. Alltså fyller den syftet. Och Audrey Hepburn är alltid Audrey Hepburn.
/Elin
5 kommentarer:
Och jag är över öronen road av din recension! mycket bra där, den filmen ska jag lätt se!
/A
Tack! Själv är jag sugen på "Sabrina", med på DVD:n fanns nämligen en dokumentär om Paramount på 50-talet och deras succéer. Och just "Sabrina" är ju en av de största från den tiden, med just Audrey Hepburn. Har du sett den?
/E
Jag tror aldrig att jag sett en film med henne som jag inte gillat faktiskt!
Och Astair! Han har väl inte heller gjort ngt dåligt?
Välkommen hit J!
/Anna
Tack för tipset, Funny Face är nu tillagd i Lovefilm-listan!
Skicka en kommentar