fredag 9 december 2011

Skribenten Anna

En av mina första (och största) blogg- och skrivarförebilder Skrivarmamman aka Pernilla Alm, har svarat på en mängd olika frågor om skrivande med uppmaningen till sina läsare att göra detsamma.

Så why not, det är alltså dags för den här bloggens allra första lista. Vi är ju inte så mycket för sånt här annars, Lillstrumpa och jag, men den här är förträfflig för min egen skull. Ett sätt att komma ihåg varför jag skriver, vilken slags skribent jag anser mig vara och... nä, jag kom inte på något mer.

Here goes:

1. Hur gammal var du när du lärde dig att skriva?
Sex år. Fast jag skrev massor innan dess, långa rader med krumelurer, låtsasskrivstil.

2. Tyckte du om att skriva uppsats i skolan? Kommer du ihåg något du skrev under skoltiden, till exempel en uppsats eller berättelse? Vad handlade den om?
Uppsatserna i skolan var det allra bästa! Den första berättelse som jag minns att jag skrev, baserades på en bild man fick plocka ur en låda och fantisera fritt kring. Min bild föreställde en älg och först blev jag besviken, men bestämde mig för att jag minsann skulle klara det. Det blev en fin historia, jag har för mig att den handlade om en älg som gick vilse i skogen och sedan hittade hem igen.

3. Hur kommunicerar du bäst – muntligt eller skriftligt?
Skriftligt.

4. Har du skrivit dagbok någon gång? Berätta någonting om ditt dagboksskrivande.
Periodvis har jag varit en löjligt ambitiös dagboksskrivare men just på grund av ambitionsnivån har det aldrig blivit någon ihållande vana. De flesta dagböcker jag ägt tar sin början på nyårsdagen...

5. Har du en "skrivförebild"? Vem?
Klart jag har! Roald Dahl, Vilhelm Moberg och Carl-Johan Vallgren till exempel.

6. Vänsterhänt eller högerhänt?
Högerhänt, men skriver högst läsligt med vänster också. Jag roar mig ibland med att skriva framlänges och baklänges och spegelvänt med både höger och vänster hand. Låter värsta töntigt, ser jag nu, men det är sant.

7. Vad karaktäriserar dig som skribent? Styrkor och svagheter? Skriver du snabbt? Långsamt? Kontrolläser du din text under skrivandets gång eller efteråt? Kontrolläser du överhuvudtaget? Skriver du bra under press, till exempel om du har en deadline? Skriver du kortfattat eller har du svårt att begränsa dig? Föredrar du att skriva på dator eller för hand?
Jag är rätt noga med rytmen i texten när jag skriver. Av den anledningen går det ganska långsamt för mig att producera text, jag försöker hela tiden överblicka och kontrolläser ständigt. Deadline är otroligt bra och jag sätter alltid upp mål för mig själv, det är bra för att lära mig hur snabbt jag själv skriver ett kapitel, tio kapitel, en bok. Sedan universitetstiden tvingar jag mig ständigt att vara så kortfattad som möjligt. Jag är en fena på att producera långa meningar, men innehållsmässigt försöker jag alltid vara hård mot mig själv: "behövs det här verkligen, är det här inte redan sagt men på ett annat sätt, är inte den här karaktären överflödig, och så vidare." I grund och botten är jag en penna-och-papper-tjej, men sedan några år tillbaka skriver jag mycket fortare på dator så allt hamnar i lilla macbooken nuförtiden; anteckningar, dikter och långa texter.

8. Vilken av dina texter som du har skrivit under årens lopp är du mest nöjd med?
Specialarbetet i trean på gymnasiet. Jag skrev om utvandringen från Sverige till Amerika (och blev förtjust i Vilhelm Moberg) vilket resulterade i en mycket ambitiös uppsats med citat från boken i inledningen till varje nytt stycke och fantastiskt fin formgivning av herr Fotograf som då gick medieprogrammet och hade snajsiga skrivare på sin skola... Under avslutningssamlingen i aulan på studentdagen fick jag ta emot ett stipendium för uppsatsen.

9. Har du upplevt ett riktigt skrivflow (det vill säga när du har varit så inne i skrivandet att du glömt bort tid och rum) någon gång? Berätta!
Jag är alldeles för beroende av mat och fika för att bli riktigt så där extatisk som jag vet att en del blir. Jag känner en som kan barrikadera sig i ett rum i flera dagar. Mitt flow är mer så här: "Oj, har det redan gått en timme, jag skulle ju ha börjat skala potatis för en kvart sedan!"

10. Har du upplevt en rejäl skrivkramp? När? Hur kändes det?
Nej, bara skrivångest. Men skriver gör man ändå, trots att man tycker att det blir dåligt.

11. Har du någon gång läst en text som du önskar att du hade skrivit själv? Vilken? Varför?
Det mesta av Carl Johan Vallgren. Jag älskar hans språk och kan inte läsa hans texter medan jag själv skriver för då vet jag att jag kommer att (omedvetet) härma honom. Däremot låter jag mig inspireras av hans sätt att bygga historier som skrönor. Han målar med bred pensel, det är fint.

12. Vilken typ av text tycker du bäst om att skriva (till exempel novell, krönika, blogginlägg?)
All slags hittepåtext. Längden är mindre viktig, det är skönt att ha både långa och korta projekt att variera mellan.

13. Feedback: Minns du något som en responsgivare har tipsat dig om (vad gäller ditt skrivande)? Har du fått respons som du aldrig kommer att glömma?
Jag är dålig på att lämna ut mitt material för folk att ge feedback på. När jag gick skrivarkurs på Skrivarakademin blev man boostad med feedback varje vecka, det var underbart. Mitt bokprojekt bollar jag alltid med Lillstrumpa när jag kör fast eller har kommit till en milstolpe i berättelsen.

14. Har du författardrömmar? Har du påbörjat en roman någon gång?
Ja, jag har vilda författardrömmar. Just nu försöker jag färdigställa det tredje romanprojektet, de första två blev bara påbörjade så tredje gången gillt, tänker jag.

15. Har du varit med i en skrivtävling?
Ja, några stycken. Ingen förstod dock mina genialiska texter, tydligen. Men jag är sugen på att försöka igen, att skriva noveller är bra för att känna tillfredsställelsen i att färdigställa en text.

16. Har du blivit publicerad?
Nej.

17. Bloggar du? Vad tycker du mest om att skriva om i din blogg – har du ett favorittema?
Jag har som ambition att publicera anekdoter från vardagen här, mest handlar det väl om skrivande och om film. Man kan förresten säga att film är mitt favorittema.

18. Hur ser din handstil ut? Beskriv!
Den är spretig och tjorvig och går knappt att tyda, särskilt när skrivstilen blir dekorerad med många öglor och extraböjar á la 1700-tal. När jag skriver sådant som måste gå att läsa, blir det kluddiga versaler, rätt barnslig stil.

19. Var hittar du inspiration till ditt skrivande? När blir du inspirerad att skriva?
Jag inspireras av det mesta som händer omkring mig, saker jag läser i tidningen, på bloggar eller böcker, saker jag ser på tv, på film eller som händer i verkliga livet, saker jag hör på radio, på konsert eller på iTunes... När jag reser, när jag är ensam, när... jamen jämt, ungefär. Fast rätt sällan när jag sitter framför dokumentet, ska väl tilläggas.

20. Vad tycker du är svårast med att skriva?
Att utveckla historien och karaktärerna i lagom takt.

21. Var sitter du helst när du skriver?
I soffan hemma, där jag sitter nu. Härifrån har jag bra överblick över rummet.

22. Har du några favoritord när du skriver så kallade "darlings"?
Det vore konstigt om jag inte hade det. Men jag tror att Lillstrumpa kan svara på det bättre än jag själv.

23. Är du en språkpolis? Brukar du reagera på andras skrivande? Har du några "allergier" när du läser andras texter? Vilka?
Eftersom jag är en varje-ord-läsare utan spatial förmåga, tycker jag att det är mycket besvärande med detaljerade miljöbeskrivningar. Det blir långtråkigt och min hjärna får spader av ansträngningen att försöka orientera sig. Av samma anledning uppskattar jag rytm i språket och genomtänkta formuleringar.

24. Gemensamma skrivprojket: Är du duktig på att skriva tillsammans med andra, till exempel grupparbeten – eller föredrar du att skriva själv?
Älskar att skriva tillsammans med andra, förutsatt att man kommer överens och har samma mål med projektet. Och att alla inblandade gillar att fika och snacka skit var tionde minut, de bästa grupparbetena jag ingått i uppstod med de premisserna. Det skulle vara otroligt spännande att skriva skönlitterärt med någon. Eller ett filmmanus, där man hela tiden kan diskutera dramaturgin och läsa replikerna mot varandra för att se vad som fungerar. Lillstrumpa, ska vi skriva ihop på jullovet?

25. Vilket språk föredrar du att skriva på?
Svenska. Jag har aldrig skrivit (annat än vetenskapliga texter) på något annat språk än mitt modersmål och ser heller ingen anledning till det. Jo, förresten. En och annan dikt/sångtext har det blivit på engelska. Men inte särskilt många och inte särskilt bra.

/Anna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Känner så igen mig i det där med miljöbeskrivningar. Hatar för många sådana, skummar rakt igenom. (Läs: hoppar över).
Kul att läsa - känner igen mig i fler saker. :)

Kära Syster sa...

Jag känner igen mig i många av dina svar också. Det är väl så när man har vuxit upp med penna i handen.

/Anna