torsdag 22 december 2011

Om att sitta i panel

Jag blev inbjuden till Sandra för att provsmaka hennes julgodis i afton och om det alltid är så trevligt att sitta i panel och betygsätta (ätbara) saker som vi haft det i kväll, kan jag tänka mig att göra det ungefär hela tiden faktiskt.

Säkert har jag rört till ett och annat och med allra största sannolikhet kommer Sandra själv att bättre beskriva både upplägg och ingredienser när hon väl tar sig tid, men jag ska tvinga min sockerstinna hjärna till en recap.

Sorterna (och ordningen i vilken de inmundigades)
Chokladfudge med lakrits
Kanelfudge
Chokladtryffel med kardemumma och kryddpeppar (lutfiskpralin! sa jag)
Choklad/polkagrisflarn-någonting (skapelsen var ganska smält när jag hunnit så långt, inte Sandras fel alls, snarare andades vi väl för häftigt på den eller nåt.)


Omdömet
För det första måste man säga att Sandra är en av dem som (liksom Lillstrumpa) verkligen kan sitt godis. Här talar vi specialimporterade råvaror från jordens alla hörn som det experimenteras yvigt och kärleksfullt med. Till ett gott resultat, gott indeed. För det andra är hon ett presentationsproffs. Här talar bilden sitt tydliga språk med rosett och polkagris som garnityr. Klart man hugger in liksom! Till läckerheterna hade hon dessutom den goda smaken (hahaha) att bjuda på ett neutralt svart te (som jag tydligen har gett henne och nu är för trött för att minnas namnet på, gott var det i alla fall.)

Rangordningen
Mitt ytterst personliga och möjligtvis lite hastigt påkomna slutbetyg lyder som följer:
1. Kanelfudge (Kanel! Need I say more?)
2. Chokladfudge med lakrits (Lakrits! Need I say moore?)
3. Chokladtryffel med kardemumma och kryddpeppar (Kardemumma! Need I say moore?)
4. Choklad/polkagrisflarn-någonting (Polkagris! Need I say more?)

Som bonus bjöd Sandra även på en alldeles nytillverkad och därför kanske inte helt färdigstelnad sak med nougat och choklad och dumlekola i sköna lager. Den var också vansinnigt god (Dumle! Need I say moore?) men utanför tävlan.

Den uppmärksamme vetenskapsmannen eller -kvinnan ser självfallet ett visst mönster i hur inmundningsordningen och rangordningen sammanfaller och kan dra slutsatsen att rangordningen kan vara skarpt påverkad av inmundningsordningen. Och vad kan jag säga till mitt försvar? Det var sannerligen gott!

Nu har jag snart druckit en liter vatten.
Mmm... vatten...

/Anna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om jag behöver skriva något inlägg alls, det här var ju i det närmaste komplett! Egentligen är det en konstig tradition att man äter godis hela året men gör sitt eget just till jul. Eller ja, jag bryter ju mot den genom att göra fudge när som helst. Tack för att du ville utgöra ena halvan av fokusgruppen! Nu kan jag med tillförsikt bjuda hela klanen på min samlade produktion under de kommande dagarna.

Kära Syster sa...

Se till att bjuda på läckerheterna i rätt ordning bara:)

/A